4 tips voor een ergonomische werkplek

0

Ondernemers en werknemers brengen een groot deel van de werkdag door achter een bureau met een computer of laptop. Waar vaak niet aan wordt gedacht, is dat deze manier van werken voor gezondheidsproblemen kan zorgen zoals rugklachten, nekklachten of hoofdpijn. Deze klachten zijn op een relatief makkelijke manier te voorkomen of verminderen, door de werkruimte op een ergonomische manier in te richten. In dit artikel geven we vier handige tips voor een ergonomische werkplek.

1. Kies de juiste bureaustoel

Het zitten op een slechte bureaustoel kan nare gevolgen hebben, zoals afgeknelde beenzenuwen. Wanneer je jouw werkruimte ergonomisch wilt inrichten, kun je het best beginnen met het kiezen van eeen juiste bureaustoel. Het is hierbij belangrijk om te letten op de zithoogte, zitdiepte én leuningen. Daarnaast moeten zowel de boven- als onderbenen in een hoek van 90 graden staan. Houd bij de aankoop van een bureaustoel er rekening mee, dat je recht tegen de rugleuning moet zitten en tegelijkertijd een goede hoek in de knie moet behouden. Zo wordt de kans dat je onderuitgezakt werkt, kleiner.

Ook zijn verstelbare armleuningen een must. De armleuningen horen op een gelijke hoogte te zijn met de tafel. Extra tip: past jouw ideale zithoogte niet bij de hoogte van het bureau? Dan kun je tevens een voetensteuntje gebruiken.

2.Maak gebruik van een ergo-toetsenbord en –muis

Door een ergonomisch toetsenbord te gebruiken, voorkom je klachten zoals een ‘muisarm’. Deze toetsenborden leggen door een bolle en oplopende vorm, minder druk op de polsen. Ook kun je gebruik maken van een ergonomische muis, waarmee je op een comfortabele manier kunt werken. Let wel op dat je een muis van het juiste formaat kiest, dit voorkomt namelijk kramp en overbelasting aan de spieren.

3. Stel je beeldscherm af

Oog- en nekklachten behoren tot de meest voorkomende werk gerelateerde gezondheidsklachten. Om deze klachten te voorkomen, is het noodzakelijk dat de bovenkant van het computerscherm op ooghoogte is en dat er een minimale afstand van 50 cm wordt bewaard. Op deze manier kijk je in een hoek van 30 graden naar beneden en worden de nekspieren niet geforceerd. Daarnaast kun je ook experimenteren met de beeldinstellingen (helderheid en contrast) zodat het kijken naar het computerbeeld prettig en ontspannen wordt.

4. Besteed aandacht aan de verlichting

Wanneer je denkt aan ergonomie, denk je waarschijnlijk niet direct aan verlichting. Vooral voor een werkruimte geldt dat voldoende daglicht én kunstlicht belangrijk is. Het licht mag niet te fel maar ook niet te donker zijn. Onthoud: een lamp die gericht is op het beeldscherm kan enorm storend zijn voor de ogen. Richt de lampen daarom altijd op een muur of op het plafond.

Veel succes met het ergonomisch inrichten van jouw werkplek. Vergeet vooral niet om tussentijds het werken op te staan of een stukje te lopen, dat houdt de spieren flexibel en voorkomt overblasting!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Leave A Reply