4 zaken waar je aan moet denken bij het hebben van je eigen horecagelegenheid

0

De horeca kan een leuke branche zijn, maar vraagt ook om veel energie, hard werken en lange dagen maken. Wanneer je een eigen horecagelegenheid hebt moet je met een aantal zaken rekening houden. Wij zetten er alvast een paar op een rijtje!

1. Concept restaurant

Bij het hebben van een eigen restaurant, moet de doelgroep constant in de gaten worden gehouden en het concept in kaart blijven. Het concept is datgene wat je klanten moet gaan lokken om je zaak binnen te lopen. Als je de zoveelste ‘luxe snackbar’ bent, zal je niet snel grote groepen mensen aantrekken. Het is belangrijk dat je uniek bent, waarbij je dit laat terugkomen in het eten, de locatie of interieur bijvoorbeeld. Het concept moet de mensen naar jouw restaurant lokken. Het is dus belangrijk om dit constant bij te schaven om je doelgroep te behouden en/of vergroten. Ook bedrijfskleding hoort hierbij, denk aan een polo bedrukken voor een professionele uitstraling en een eenheid op de werkvloer.

2. Doelgroep

Zoals al is benoemd, is je doelgroep zeer belangrijk. Deze groep mensen moet je goed in kaart hebben om ze op de juiste manier aan te spreken en effectieve promotie uit te kunnen zetten. Welke groep mensen wil je aanspreken? Welke prijzen en welke uitstraling passen bij je doelgroep? Wanneer de doelgroep goed in kaart is, moet ook de service hierbij passen. Heb je bijvoorbeeld een restaurant gebaseerd op health & fitness moet uiteraard ook fitte medewerkers hebben. De doelgroep bestaat uit (toekomstige) klanten en het bedrijf zal om deze groep heen moeten draaien/moeten bijschaven wanneer nodig.

3. Locatie

Naast het concept van je restaurant en een uitvoerig onderzochte doelgroep, is ook de locatie erg belangrijk voor een ondernemer. Wanneer een restaurant in een drukke straat gevestigd is, zal hier veel verkeer zijn van mogelijke klanten. De huur zal hier hoger liggen en ook de concurrentie is groot. Een horeca eigenaar met een uniek en exclusief concept kan gemakkelijk een stukje van het centrum af gevestigd zijn. Men is bereid om een stuk te lopen of speciaal naar een restaurant af te reizen, wanneer de horecagelegenheid ze iets unieks biedt. Denk bijvoorbeeld aan een self order menu, een avocado restaurant of een pannenkoekrestaurant (veelal op afgelegen plekken!).

4. Horeca is hard werken

Tot slot moet een horecaondernemer nooit uit het oog verliezen dat de horecabranche zowel fysiek als mentaal zwaar is. Er worden vaak lange dagen gemaakt en naast het restaurant runnen komen er ook nog veel administratieve zaken bij kijken. De stressfactor is erg hoog omdat de inkomsten binnengehaald moeten worden tijdens de ‘piek’. Vaak is dit van half zes tot een uurtje of negen. Een kort aantal uren per dag waarin duizenden euro’s opgehaald moeten worden om het restaurant draaiende te houden.

Daarnaast is het hebben van een relatie en/of gezin moeilijk te combineren door de lange dagen die je maakt (vaak tot laat omdat er ook schoongemaakt moet worden). Ook een vakantie inplannen tijdens de feestdagen is er haast niet bij. De kerstperiode is bijvoorbeeld een uitgelezen kans om veel reserveringen binnen te halen. Uiteraard is het harde werken het ook waard wanneer je complimenten en leuke opmerkingen ontvangt. Wanneer iets namelijk goed is, hoor je dit direct!

Een eigen horecagelegenheid hebben is hard werken, maar kan door het werken met mensen ook erg lonend zijn. Er zijn wel veel zaken waar je over na moet denken, dus laat je goed informeren en bereid je voor, succes!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Eigenaar van Het Kantoorkompas

Leave A Reply