8 tips voor het inrichten van je thuiswerkplek

0

Het aantal zzp’ers in Nederland groeit al jaren. Voor hen is het essentieel dat ze een geschikte, niet-afleidende werkplek hebben die (meestal in het begin) thuis is. Maar niet alleen zzp’ers hebben hier baat bij. Iedereen werkt wel eens thuis. Dat kan voor je baan zijn, je studie of administratieve taken. Een geschikte werkplek zorgt ervoor dat je efficient werkt. In dit artikel zetten we acht tips op een rijtje die je helpen je thuiswerkplek goed in te richten.

Design thuiswerkplek
Bron: ThisOldApt

Voor een geschikte werkplek moet je op een aantal dingen letten. Ten eerste is ergonomie erg belangrijk. Dat betekent dat je werkplek gezond is voor je houding en op lange termijn geen gezondheidsproblemen oplevert. Ten tweede is is het belangrijk dat je niet afgeleid wordt. Zo kun je efficient en vlot te werk gaan.

Zo houd je je thuiswerkplek rustig

  • Zorg voor een aparte ruimte waar je je werk doet, zoals een studeerkamer. Als je daar binnenkomt, kom je automatisch in de werkmodus. In bijvoorbeeld de woon- en slaapkamer heb je dan rustmodus.
  • Stel een nieuw account in op je computer of laptop, en zorg er natuurlijk voor dat al je benodigde bestanden daar te vinden zijn. Zo associeer je dat account met werken en je andere account associeer je met andere dingen. Dit houdt je gefocust.
  • Zet je mobiel op stil (tenzij het je werktelefoon is) en doe de deuren en ramen dicht. Zo word je zo min mogelijk gestoord.
  • Vermijd echte hobby’s op je bureau. Natuurlijk kan het geen kwaad om je thuiswerkplek een persoonlijk tintje te geven door een mooie foto of wereldkaart met je gemaakte reizen op te hangen, maar hobby’s waar je echt door afgeleid wordt kun je beter niet in de buurt hebben liggen.
Creatieve thuiswerkplek met persoonlijke elementen
Bron: Hema

Tips voor een gezonde thuiswerkplek

  • Schaf een ergonomisch verantwoorde stoel aan. Zo verminder je de kans op gezondheidsklachten als je vaak lang achter je bureau zit.
  • Koop een ergonomische muismat. Deze muismatten hebben een steuntje voor je pols waarmee je je kans op RSI sterk vermindert.
  • Kijk ook eens naar een ergonomische muis. Ook dit vermindert je kans op RSI.
  • Sta af en toe van je bureau op en rek je uit of loop een kort rondje. Een kleine moeite, maar het draagt echt bij aan je gezondheid. Als je bang bent om het te vergeten, dan kun je ook een programma installeren op je pc dat je aan deze oefening en beweging herinnert. Op Techrepublic zetten ze een paar tools op een rijtje.

Veel succes met het inrichten van een gezonde, rustige thuiswerkplek!

Dit artikel werd je aangeboden door De Kantoorinrichter.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Leave A Reply