Elektrische fiets gebruiken voor woon-werkverkeer

0

Nog steeds groeit de populariteit van de e-bike jaarlijks. In Nederland kiest niet alleen de grote groep 50-plussers voor de fiets met trapondersteuning. Ook een groeiend aantal forenzen gebruikt de elektrische fiets voor woon-werkverkeer. Veel forenzen verkiezen de e-bike tegenwoordig boven de auto of het openbaar vervoer. Door het omzeilen van files in de spits en dankzij de hulp van de trapmotor is er nauwelijks verschil in reistijd. Echter, er zijn ook een paar nadelen. Behalve de afhankelijkheid van het weer ervaren veel e-bike gebruikers de beperkte actieradius van de fiets als een nadeel, zeker wanneer de afstand tussen woon- en werkplaats meer dan 20 kilometer bedraagt. Gelukkig zijn er een diverse maatregelen die je kunt treffen om de actieradius van je e-bike te vergroten:

Fiets zo efficiënt mogelijk

Probeer zo weinig mogelijk gebruik te maken van de hoogste ondersteuningsstand. Het beste is om deze stand alleen te gebruiken als de omstandigheden daarom vragen, omdat de batterij anders te zwaar belast wordt. Zorg ook altijd dat de banden goed opgepompt zijn, omdat de rolweerstand anders zorgt voor een minder efficiënte energievoorziening.

Regelmatig opladen

Neem altijd de oplader mee en laadt de accu op tijdens werktijd. Veel mensen denken dat het niet nodig is om de accu op te laden als deze niet volledig leeggereden is. In tegenstelling tot enkele jaren geleden zijn de meeste accu’s voorzien van lithium cellen die niet helemaal leeggereden hoeven te worden. Sterker nog, het is juist goed om de cellen actief te houden door ze na gebruik meteen op te laden. Dit kan geen kwaad en is zelfs bevorderlijk voor de levensduur van een accu.

Bewaar op kamertemperatuur

Haal de accu ook altijd uit de fiets als je op het werk gekomen bent en leg deze binnen (op kamertemperatuur) aan de adapter. Lithium accu’s zijn over het algemeen niet goed bestand tegen extreme temperaturen waardoor ze aan capaciteit verliezen en zelfs kapot kunnen gaan.

Zorg voor restlading

Als je de accu voor langere tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld in de winterperiode), leg de accu dan nooit weg zonder restlading. De meeste li-ion fietsaccu’s zijn hier niet tegen bestand en schade als gevolg van diepteontlading valt niet onder de fabrieksgarantie. Het beste voor de levensduur is om de accu regelmatig te gebruiken. Als je door omstandigheden de batterij minder vaak gebruikt probeer dan de accu met ongeveer 70% restlading weg te leggen en in ieder geval een keer per maand opnieuw op te laden.

Nieuwe fietsaccu

Merk je dat de afstand van huis naar werk te lang wordt voor een acculading? Met andere woorden: wordt de actieradius van de batterij steeds korter? Dan is er waarschijnlijk sprake van slijtage. Na 4 tot 6 jaar (afhankelijk van het gebruik) zijn de meeste elektrische fietsbatterijen versleten. Er zijn dan verschillende mogelijkheden. Veel mensen kiezen ervoor om een nieuwe accu of een volledig nieuwe fiets aan te schaffen bij de dealer. De meeste nieuwe accu’s van A-merk e-bikes zijn echter niet goedkoop: prijzen variëren van 500 tot 1000 euro.

Reviseren

Sommige consumenten kiezen voor een merkloze (niet-originele) accu, die vaak 100 euro tot 200 euro goedkoper zijn dan de merkvariant. Een mogelijkheid waar steeds meer mensen voor kiezen is fietsaccu revisie. Behalve dat reviseren vaak fors goedkoper is dan de aanschaf van een nieuwe accu, kan voor een kleine meerprijs de capaciteit van de batterij uitgebreid worden.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Leave A Reply