Kerst komt dichterbij: wat te doen met het kerstpakket?

0

Wanneer de kerstdagen voor de deur staan, komen werkgevers voor de keuze te staan: doen we dit jaar wel of geen kerstpakket? Bij veel Nederlandse bedrijven is het kerstpakket vanzelfsprekend, bij anderen is het juist vanzelfsprekend dat er géén cadeau komt. Hoe maak je die keuze?

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met Van der Laar Relatiegeschenken.

1 op de 5 krijgt geen kerstpakket

Uit onderzoek van Tempo Team blijkt dat 1 op de 5 werknemers in Nederland geen kerstpakket krijgt.

Wat moet je geven?

Een goed kerstpakket geven is moeilijk. Een gesloten pakket maakt heel nieuwsgierig, maar menig medewerker is teleurgesteld bij het openen van de doos. Een cadeaubon dan? Ook niet per definitie goed. Het is een praktisch cadeau, maar tegelijkertijd onpersoonlijk. Je geeft onbewust bij sommigen het signaal af dat je je er een beetje makkelijk vanaf maakt. En dat is juist niet de bedoeling.

Wat dan wel? Leg je er in elk geval bij neer dat je het nooit bij iedereen perfect kunt doen. Probeer je bij het kiezen van een kerstpakket en de samenstelling van het pakket zo goed mogelijk in te leven bij de mensen die het cadeau krijgen: past het echt bij hen als persoon, bij hun interesses en zouden ze dit leuk vinden?

Deskundige Anouk van Eekelen geeft bij het AD aan dat je het best een kleinigheidje kunt geven met een persoonlijke brief. Daarin kun je de keuze van je pakket toelichten en iemand meteen de beste wensen geven.

Kleine bedrijven kunnen het extra persoonlijk maken

Hoe groter de organisatie, hoe moeilijker het natuurlijk wordt om voor iedereen een persoonlijk pakket samen te stellen en een begeleidende brief te schrijven. Maar werk je in een klein bedrijf, dan is het een stuk makkelijker om per medewerker een ‘pakket op maat’ samen te stellen.

Kleine investering, groot resultaat

Ondanks de crisis zijn Nederlandse bedrijven niet gaan bezuinigen op kerstpakketten. De investering is relatief klein voor het emotionele effect dat je als bedrijf terugkrijgt. Mits het pakket enigszins goed is samengesteld, heeft de blijk van waardering een positief effect op medewerkers. Sterker nog: geen kerstpakket geven is funest voor de motivatie, aldus Henry Robben bij BNR Nieuwsradio in 2012.

Kortom:

  • Je kunt beter wel dan geen kerstpakket geven
  • Een kerstpakket hoeft écht niet duur te zijn
  • Het moet wel echt passen bij de ontvanger, dus kijk goed naar de wensen en levensstijl van je medewerkers
  • Om maximaal resultaat te behalen met een kerstpakket, schrijf je een persoonlijke brief bij het pakket
Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 2/5]

Leave A Reply