Wat is de meerwaarde van relatiegeschenken?

0

Het uitdelen van relatiegeschenken is één van de meest effectieve en kostenefficiëntie manieren van promotie. Relatiegeschenken zijn de perfecte manier om een breed en divers publiek te bereiken en zo naamsbekendheid voor bedrijven en merken te genereren. Ben je benieuwd hoe een relatiegeschenk jouw bedrijf kan helpen? Wij leggen het hier uit.

De kracht van herhaling

Vaak zijn relatiegeschenken gebruiksvoorwerpen die de ontvanger vaak onder ogen krijgt, soms zelfs meerdere malen per dag. Hoe vaker de gebruiker jouw bedrijfsnaam op een product ziet, hoe groter de kans dat deze blijft hangen.

Uit onderzoek is gebleken dat relatiegeschenken een zeer memorabele indruk achterlaten: maar liefst 57% van de ontvangers van een relatiegeschenk geeft aan zich het merk of het bedrijf later nog te herinneren. Bij reclame via andere media ligt dit percentage aanzienlijk lager: 32% voor radioreclame en 28% voor tv reclame.

Klein geschenk, groot effect

Om het effect van een relatiegeschenk te optimaliseren is het dus belangrijk om te kiezen voor een item dat de ontvanger vaak tegenkomt. Pennen zijn een erg populair relatiegeschenk omdat het handige voorwerpen zijn die vaak gebruikt worden en veel worden doorgegeven: een pen wisselt vaak wel zo’n 7 keer van eigenaar. Dit is een makkelijke en kostenefficiënte manier op naamsbekendheid voor jouw bedrijf te vergroten. Daarnaast worden kleinere geschenken vaker meegenomen: een USB-stick, pen of sleutelhanger kan gemakkelijk meegedragen worden in een tas of zak. Ook dit zorgt ervoor dat het artikel door meer mensen gezien en gebruikt wordt, die op deze wijze vervolgens allemaal bekend raken met jouw bedrijf of merk.

Lange levensduur

Het zijn voornamelijk nuttige relatiegeschenken die langere tijd in gebruik blijven. Vooral kalenders, gezondheids- en veiligheidsartikelen, pennen en tassen worden lang bewaard: 75% van de ontvangers bewaart deze artikelen langer dan een half jaar en 37% heeft het geschenk zelfs na 2 jaar nog steeds in bezit.

73% van de consumenten zegt bij hun aankoopbeslissing beïnvloed te worden door een ontvangen relatiegeschenk. Veel consumenten zullen sneller kiezen voor een bedrijf waarvan zij een relatiegeschenk al meer dan een half jaar in bezit hebben. Een relatiegeschenk dat langere tijd bewaard wordt loont dus op de lange termijn.

Bedankje

Een relatiegeschenk dient niet alleen als visitekaartje, het kan ook een leuk bedankje zijn voor klanten. Een geschenk helpt dus niet alleen met het werven van nieuwe klanten, maar kan ook de band met bestaande klanten versterken. Veel klanten waarderen deze kleine extraatjes en dit zal in veel gevallen sympathie voor het bedrijf vergroten. Kortom, relatiegeschenken dragen niet alleen bij aan klantenwerving, maar ook aan klantenbinding.

Relatiegeschenken hebben een grote impact op bestaande, maar vooral ook potentiële klanten. Ze circuleren, blijven lang in gebruik en vergroten op deze manier de naamsbekendheid van jouw bedrijf of merk. Ontdek nu zelf wat een relatiegeschenk voor jouw bedrijf kan betekenen.

Dit artikel werd aangeboden door Van der Laar, de webshop voor relatiegeschenken.

 

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Leave A Reply