Site pictogram Het Kantoorkompas

6 eigenschappen van een goede enquête

de eigenschappen van een goede enquete

Het opstellen van een goede enquête kan erg lastig zijn. Zo moet je rekening houden met het onderzoek, de doelgroep en de uitwerking. Om je op weg te helpen hebben we 6 eigenschappen van een goede enquête onder elkaar gezet, waarmee je een goed begin kunt maken.

1. Eenvoudig

Belangrijk om te onthouden: hoe simpeler de vragen zijn, hoe beter de antwoorden. Probeer de vragen zo eenvoudig mogelijk te houden zodat de respondenten begrijpen wat je bedoelt. Vermijd moeilijke woorden of ingewikkelde zinnen. Is het gebruiken van een bepaalde term onvermijdelijk? Kies er dan voor om de term kort uit te leggen. Je hoeft natuurlijk niet alleen korte zinnen te gebruiken. Door gebruik te maken van komma’s kun je ook duidelijke vragen formuleren.

2. Specifiek

Vermijd ‘vage’ woorden en zinnen die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Zorg ook dat je niet per ongeluk twee vragen in één stelt. “Maak je gebruik van een fiets en een auto?” is niet één vraag, maar zijn twee vragen. Let er dus op dat je in vragen geen “en” en “of” gebruikt.

3. Systematisch

Het is goed om tijd te besteden aan de volgorde van de vragen. Begin altijd met algemene vragen en ga dan naar specifiekere vragen. Simpele achtergrondvragen, zoals het geslacht of de woonplaats kun je het best op het laatst stellen. Je wilt aan het begin van de enquête niet het idee wekken dat het om een standaard enquête gaat. Ook zal de respondent op deze manier het idee krijgen dat de hele enquête makkelijk te beantwoorden was.

4. Helder

Helderheid draagt bij aan het succes van een (online) enquête. Zorg er daarom voor dat je woordkeuze duidelijk is. Zo wordt de kans dat je duidelijke antwoorden krijgt ook groter. Tip: twijfel je over een enquêtevraag? Leg de vraag dan eerst voor aan een proefpersoon, zodat je er zeker van wordt dat de vraag duidelijk is.

5. Actueel

Let er bij het opstellen van een enquête op dat mensen een beperkt geheugen hebben. Vermijd daarom vragen die ver terug gaan in de tijd of juist ver vooruit. Houd een termijn van een maand aan om betrouwbare resultaten de garanderen.

6. Representatief

Als laatst is het erg belangrijk dat jouw (online) enquête representatief is. Zorg ervoor dat de lay-out aantrekkelijk is voor de respondent en ook past bij jouw onderzoek of het bedrijf waarvoor het onderzoek wordt uitgevoerd.

Veel succes met het opstellen van jouw enquête!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]
Mobiele versie afsluiten