Site pictogram Het Kantoorkompas

De 5 stappen voor het ontwerp van een logo en huisstijl

kantoorstijl huistijl

Een eigen huisstijl ontwerpen is belangrijk. Tenslotte is dat een beetje het visitekaartje van je bedrijf. Je huisstijl en logo bepalen grotendeels de uitstraling van je bedrijf. Een huisstijl is dan ook een van de eerste dingen waar je over na moet denken als je een nieuw bedrijf gaat starten. Natuurlijk kun je ook een huisstijl laten maken door een professional. Een freelance grafisch vormgever is dan een goede optie.

1. Beken kleur

Kleuren zijn heel belangrijk, ook in het zakelijke leven. Een kleur moet echt bij je bedrijf passen en daarom is het goed om hier diep over na te denken. Elke kleur wekt bepaalde gevoelens op bij een mens. Blauw is bijvoorbeeld een koude kleur die rustgevend is, maar ook heel zakelijk aandoet. Oranje is daarentegen een warmere kleur die creatief overkomt, maar ook erg druk kan zijn. Op deze manier ga je alle kleuren na en maak je een samenstelling van kleuren die bij jouw bedrijf past.

2. Toon de identiteit van je bedrijf

Je wilt dat jouw bedrijf een bepaalde uitstraling heeft. Verkoop je producten die voor kinderen ontwikkeld worden, dan is het zaak om ook hen aan te spreken. Heb je juist een seniore doelgroep, dan zal jouw logo er heel anders uitzien. Het is belangrijk om te kijken naar wie je aan wilt spreken en wat voor boodschap je over wilt brengen. Je huisstijl en logo zullen daar helemaal op aan moeten sluiten. Ook in je kantoor kun je de huisstijl terug laten komen.

3. Zorg dat je huisstijl en logo één geheel vormen

Je logo en huisstijl zijn niet hetzelfde, maar moeten wel in elkaar overvloeien. Een logo is een symbool dat voor jouw bedrijf staat. Het kan bijvoorbeeld ook bestaan uit een woord. Een huisstijl omvat eigenlijk alles wat bij jouw bedrijf hoort: je website, briefpapier, offertes, visitekaartjes, brochures en alles wat je verder maar kunt bedenken. Wanneer de kleuren bijvoorbeeld allemaal op elkaar aansluiten, komt dit heel professioneel over.

4. Durf ook iets anders te doen dan je van plan was

Misschien had jij in het begin wel heel concrete plannen voor je huisstijl, maar ben je daar nu niet zo zeker meer van. Misschien ben jij wel enthousiast over je huisstijl en logo, maar zijn anderen minder positief dan jij. Kijk er dan eens met een kritische blik naar en durf het aan om iets heel anders te kiezen dan je eerst van plan was. Je eerste plan is echt niet altijd het beste en het is belangrijk om tijdens het hele proces zakelijk te blijven.

5. Sta voor je stijl

Een huisstijl of logo vertegenwoordigt de buitenkant van je bedrijf, maar jij vertegenwoordigt de ‘binnenkant’. Ook dat maakt deel uit van je huisstijl: jouw houding ten opzichte van je klanten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je afspraken nakomt, dat je zakelijk bent aan de telefoon en dat je producten of promotiemateriaal er netjes uitziet als het bij je klant aankomt.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]
Mobiele versie afsluiten