De geschiedenis van promotiegeschenken is bijna zo oud als de mensheid. Natuurlijk zijn de gelegenheden waarop ze gegeven worden en de ontvangers veranderd, maar de motivatie is nog hetzelfde: de geschenken worden gebruikt om de ontvanger te plezieren en om hem of haar aan te moedigen om ten gunste van het bedrijf te handelen.
Van politieke drijfveren naar het stimuleren van commerciële uitgaven
De oorsprong van promotieartikelen zit niet in de commercie, maar in de politiek. Hoewel er nog niet echt sprake was van promotiegeschenken zoals wij die nu kennen, was het basisidee ongeveer hetzelfde: voordat er belangrijke beslissingen werden gemaakt door stamhoofden, kregen ze even een ‘zetje in de juiste richting’ door een cadeau te ontvangen. Meestal ging dit om lokale specialiteiten of regionale handwerken zoals keramiek of textiel.
Dat deze ‘promotiegeschenken’ wel erg veel weg hadden van omkoping, is nu vrij duidelijk. Dat zulke praktijken zich in de politieke wereld voordoen is nu niet meer te rechtvaardigen, maar zit nog steeds diepgeworteld in de handel. Hierin gaat het ook om het overhalen en beïnvloeden van een specifieke doelgroep met cadeaus.
Promotiegeschenken in de handel – een succesverhaal
De geschiedenis van promotieartikelen is nauw verwant met de handel. Al eeuwenlang geven handelaren exemplaren van hun goederen aan andere handelaren of potentiële klanten. Door mensen te verleiden met leuke extraatjes hoopten ze dat ze uiteindelijk hun producten zouden kopen.
Met de overwinning van het kapitalisme begonnen advertenties – en dus ook promotieartikelen – zich te ontwikkelen. Uiteindelijk kunnen we ons nu geen wereld meer zonder reclame voorstellen. Tegenwoordig zit er zelfs een hele wetenschap achter advertenties en advertentiemateriaal en zijn er bedrijven die zich erin specialiseren.
Het resultaat: 8 op de 10 consumenten is nu in het bezit van een promotieartikel. Meer dan de helft van deze mensen gebruikt het artikel tenminste één keer per week. 6 op de 10 consumenten houden het promotiegeschenk tot 2 jaar in bezit. 95% onthouden het product als ze het niet meer hebben en 78% onthouden de naam van het bedrijf waarvan ze het promotieartikel hebben gekregen.
Promotieartikelen zijn nu niet meer weg te denken in de handelsbranche, hoewel ze ook nog steeds af en toe gebruikt worden in de politiek: vlak voordat er verkiezingen zijn, zie je vaak bedrukte promotieartikelen die onder de stemmers worden uitgedeeld om de aandacht naar de partij toe te trekken. George Washington was de eerste die hiermee begon en deelde in 1789 buttons uit – tegenwoordig zijn er veel politici die deze aloude methode gebruiken.