Klanten binnenhalen is één ding, maar je klanten ook behouden is totaal iets anders. In de praktijk is het vaak lastiger om klanten te binden aan je bedrijf dan om ze eens binnen te halen voor een aankoop. Een eerste aankoop is een probeersel voor veel consumenten. Zij moeten tevreden worden gesteld om nog eens terug te komen. Vervolgens is het zaak om de klanten steeds tevreden te houden om ze ook steeds opnieuw terug te laten keren. Wij geven je 5 tips om je relaties aan je bedrijf te binden.
1. Luister goed naar je klanten
Een groot deel van de bedrijven werkt tegenwoordig in een razend tempo. Hoe sneller een koop rond is, hoe beter. Dit is natuurlijk ook zo, maar dit zorgt er al snel voor dat klanten niet meer gehoord worden. Wanneer klanten het gevoel krijgen dat zij een nummer zijn, dan stappen zij liever naar de concurrent. Zorg er dus voor dat je altijd écht luistert naar je relaties.
2. Stuur een eindejaarsgeschenk
Mensen die elke week of elke maand terugkomen voor een aankoop of afname van een dienst worden al snel vanzelfsprekend. Dit is niet de bedoeling. Het is goed om aan het einde van het jaar eens te laten weten hoe blij je met deze klanten bent. Bestel eens iets op één van de vele wijn webshops die het internet rijk is en stuur dit als eindejaarsgeschenk naar je vaste klanten.
3. Beloon je meest trouwe klanten
Zonder je trouwe klanten ben je nergens meer. Bedenk je eens wat er zou gebeuren als al je trouwe klanten overstappen naar de concurrent. Wat houd je dan over? Je moet helemaal opnieuw beginnen! Zorg er dus voor dat je trouwe klanten regelmatig beloont. Je kunt natuurlijk eens een rode wijn online kopen, maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een klantenpas of bijvoorbeeld een waardebon van je bedrijf.
4. Neem gewoon eens contact op
Maak eens tijd om je klanten te bellen en te vragen of zij nog altijd tevreden zijn over jouw diensten of jouw producten. Vraag hen eens of er zaken zijn die verbeterd moeten worden. Klanten houden van deze persoonlijke aandacht en vinden het prettig om naar hun mening gevraagd te worden.
5. Blijf de juiste service bieden
Veel bedrijven bieden een goede service, totdat er afspraken zijn gemaakt over structurele leveringen. Zolang iemand elke maand terug komt om 10 producten te bestellen is er een goede service. Zodra er is vastgelegd dat deze 10 producten standaard elke maand geleverd gaan worden is de service ineens weg. De klant is ‘binnen’. Zo werkt het niet. Zorg dat je altijd een uitstekende service blijft bieden.