De wachtkamer is niet de meest populaire kamer die er is. De meeste wachtkamers zijn daarnaast ook uitgerust met gedateerde tijdschriften en ouderwetse boekjes. Daarnaast spendeert de bezoeker ook tegenwoordig veel tijd op de smartphone in deze ruimte. Steeds meer wachtkamers worden echter uitgerust met een narrowcasting systeem. Dit is een systeem dat boodschappen toont op beeldschermen. De makkelijkste optie is om hier een tv-programma, een documentaire of andere sfeerbeelden op af te spelen. Er zijn echter tal van andere mogelijkheden met een wachtkamer tv. Mensen in de wachtkamer moeten wachten en dit is dus de ideale plek om informatie te tonen op het narrowcasting scherm.
Begrijp de bezoeker
De boodschap op het narrowcasting systeem is cruciaal. Je moet de bezoeker begrijpen en diegene ontlasten. Laat daarom zien dat je de bezoeker begrijpt in zijn of haar frustratie door informatie te tonen. Wachten is voor de meeste mensen niet leuk en zeker wanneer het een tandartsbezoek betreft. Daarnaast zijn mensen vaak gestrest of zenuwachtig en dient jouw dit te verzachten. Dit kan enerzijds met afleidende beelden zoals filmtrailers, tv-programma’s of documentaires, maar kan ook door relevante informatie te tonen. Deze informatie kan bijvoorbeeld slaan op het wachten zelf. Geef daarom de bezoeker antwoord op bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Waarom moet de bezoeker wachten?
- Hoelang moet de bezoeker wachten?
- Waarom zijn sommige mensen eerder aan de beurt?
Dit zijn vragen die de wachtende zichzelf stelt. Deze onzekerheid in combinatie met stress voor de behandeling kan resulteren in een geïrriteerde bezoeker. Toon daarom betrouwbare en relevante informatie, want foutieve informatie maakt de bezoeker nog zenuwachtiger.
Het tonen van bedrijfsinformatie op een narrowcasting scherm
Een persoon die zich in de wachtkamer bevindt, kan vrijwel niks anders dan wachten totdat de behandeling plaatsvindt. Een ideaal moment om bezoekers te informeren over de praktijk of het bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie met betrekking tot:
- De verschillende diensten van het bedrijf
- Nieuwe behandelingen
- Werknemersinformatie
- Werkwijze van het bedrijf
Zo kan je als tandartspraktijk meer informatie tonen over een behandeling tanden bleken. Geef hier dan relevante voordelen, prijsinformatie en behandelinformatie. Het logische gevolg is dat dit resulteert in een toename in bleekbehandelingen. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld 8,5 minuut gekeken wordt in een wachtkamer naar een narrowcasting scherm. Dit is tegenwoordig vrijwel nergens meer te realiseren, aangezien mensen ontzettend veel afleiding hebben. In de wachtkamer is deze afleiding minimaal, waardoor een narrowcasting systeem op basis van narrowcasting hardware de aandacht flink weet te trekken. Belangrijk is bij het bepalen van de boodschap dat het een van de volgende doelen moet hebben of een combinatie ervan:
- Begrip creëren
- Stress wegnemen
- Afleiding geven
Door de pijn van het wachten te verzachten en de bezoeker het gevoel te geven dat je diegene begrijpt, ontvangt je op een simpele manier veel voordelen. Wachtkamer tv wordt om die reden ook door veel bedrijven, markten en instellingen wereldwijd toegepast. Let wel op dat de boodschap goed leesbaar moet zijn. De leesafstand en de boodschap zelf zijn hiervan van invloed.