Het kan waardevol en handig zijn om een tevredenheidsonderzoek te doen voor je medewerkers. Veel bedrijven maken er al gebruik van. Het kan inzichten verschaffen in de mening van de medewerkers, waarmee je vervolgens de arbeidsomstandigheden kan verbeteren. Een online enquête kan een uitkomst bieden. De medewerkers kunnen de vragenlijst via deze manier anoniem, en op elk moment van de dag, invullen. Daarnaast kun je veel enquêtes in één keer verspreiden via de e-mail en zijn de resultaten eenvoudig te exporteren voor verdere analyse.
1. Wat ga je onderzoeken
Allereerst is het belangrijk dat je voor jezelf opschrijft wat je van de medewerkers wilt weten. Je kunt denken aan bijvoorbeeld werkinhoud, relatie met collega’s en faciliteiten in de koffiekamer. Wanneer je een lijstje hebt opgesteld, ga je vervolgens stellingen bedenken die bij deze onderwerpen horen. Wat hoort er allemaal bij werkinhoud? Je kunt een stelling neerzetten als: “Ik zie uitdaging in mijn werk” of “Er zit afwisseling in mijn werk”. Op een schaal van 1 tot 5 kunnen de medewerkers de mate van tevredenheid aangeven.
2. Antwoordschaal
Er zijn verschillende antwoordschalen mogelijk in een enquête. Je kunt vragen laten beantwoorden met ja/nee, maar je kunt ook zoals hierboven genoemd een vraag beantwoorden op een schaal van 1 tot 5. Een vijfpuntsschaal is het meest gebruikte antwoordmodel. Hierbij geef je medewerkers namelijk de gelegenheid om ergens neutraal op te antwoorden. Antwoordschalen met ja/nee worden vaak vermeden, omdat je respondenten een kant op dwingt. Dit heeft een invloed op je resultaten. Je kunt de medewerkers ook een cijfer van 1 tot 10 laten geven op bepaalde stellingen.
3. Open vragen
Het kan handig zijn om een aantal open vragen in je enquête te verwerken. Pas op, het moeten er niet te veel worden. Je kunt door middel van open vragen uitgebreidere feedback krijgen op bepaalde onderwerpen.
4. Maak de enquête niet te lang
Zet aan het begin van de enquête een kort inleidend tekstje neer. In deze introductie vertel je dat het onderzoek anoniem is en hoeveel tijd het ongeveer zal duren om de enquête in te vullen. De medewerkers weten hierdoor meteen waar ze aan toe zijn en zullen niet voor verrassingen komen te staan. Hierdoor voorkom je dat ze tussentijds zullen afhaken. Respondenten haken regelmatig af, omdat zij meestal niet gemotiveerd zijn om heel veel tijd te besteden aan het invullen van een enquête. Zorg daarom dat de enquête niet te lang is. De kunst van het weglaten is zeker van belang. Zorg dat alle vragen relevant zijn en dat je echt iets met de informatie kan doen.
5. De juiste vraagformulering
Denk goed na over de manier waarop je de vragen formuleert. Zet geen dubbele ontkenningen in de vragen en vermijd vragen waar sociaal wenselijke antwoorden op gegeven worden. Daarnaast moet je er ook op letten dat je taalgebruik niet te moeilijk is, zodat de vragen voor iedereen goed te begrijpen zijn. De formulering van de vragen is erg belangrijk voor de betrouwbaarheid van de antwoorden die je krijgt. Je kunt eventueel de vragenlijst van te voren voorleggen aan een aantal buitenstaanders. Zij kunnen helpen met beoordelen of jouw vraagformulering goed is.