“Waarom ben jij HR-manager geworden?” Vaak als deze vraag aan ons gesteld wordt, hebben we snel een antwoord. Meestal is het iets in de trant van ‘Ik hou van mensen helpen’. Als je geluk hebt kun je op dat moment snel bedenken dat je organisatorisch sterk bent en ook daarom deze carrière richting hebt gekozen. Toch is human resource management meer dan alleen geschikte kandidaten werven, en de boel in orde houden. Jij bent vaak leidend voor de sfeer op kantoor. Het moment dat medewerkers hun eerste gesprek met jou hebben, wordt de toon gezet.
De uitdagingen die je moet overwinnen om succes te behalen zullen er altijd zijn. Je werkt nou eenmaal met mensen. En dat moet je altijd in jouw achterhoofd houden. Het is jouw taak om medewerkers aan te trekken, hen te behouden en beleidsmatige keuzes te maken. Dat allemaal terwijl jij bepaalt wat er op kantoor nodig is en hoe je elke werknemer effectief kunt inzetten. Hoe kun je dit dan het effectiefst uitvoeren op kantoor? Hier zijn 3 tips die jij kunt toepassen om meer dan alleen een ‘mensenhelper’te zijn.
1. Focus op het grote geheel
De fout die vele HR-managers maken is dat zij alle aandacht vestigen op de nieuwe werknemers die zij moeten aannemen. Met als gevolg dat zij de werknemers die zij nu in dienst hebben, vergeten. De betrokkenheid en inzet van alle medewerkers is jouw ‘grote geheel’. Als een bepaalde afdeling op kantoor het idee heeft dat zij over het hoofd worden gezien, klopt het plaatje al niet meer. Zijn jouw erkennings-, evaluatie- en groeibeleiden gelijk aan jouw rekruteringsinspanningen? Dat zouden ze wel moeten zijn namelijk.
2. Behoud de passie
HR-managers vertegenwoordigen de regels en behoeften van de organisatie. Daarom kunnen zij snel droog, koud en afstandelijk overkomen. Niets is schadelijker op kantoor dan een leidinggevende die niet benaderbaar lijkt. Dit kan gebeuren wanneer je je laat slepen door het alledaagse van je baan. Wanneer je je passie herontdekt, overwin je die fout. Je eigen drive zal de mensen die je probeert te werven inspireren, evenals de huidige werknemers in de organisatie.
3. Toon een oprechte interesse in elke medewerker
Personalisatie is de sleutel tot effectief personeelsmanagement. Wanneer je communiceert met de mensen op kantoor is het belangrijk om rekening te houden met hun voorkeuren, persoonlijkheid, leeftijden doelen. Je kunt niet iedereen op dezelfde manier inspireren zich toe te wijden aan de organisatie en de rol die zij daarin spelen. Als je van iedereen op kantoor tenminste hun persoonlijke doelen kent,ben je al een stap in de goede richting.
Een buitengewone HR-manager wordt je niet zomaar. De medewerkers op kantoor moeten jou geblinddoekt kunnen vertrouwen. Maar dat vergt veel werk, ervaring en consistent experimenteren met nieuwe technieken.
De drie tips hierboven kunnen je in ieder geval helpen een goede start te maken.