Je kunt als bedrijf nog zo uitblinken in vaardigheden en expertises: wanneer het jouw medewerkers niet lukt om klanten aan het bedrijf te binden, heb je hier eigenlijk niets aan. Goede en effectieve communicatie met klanten is dus cruciaal. Maar hoe weet je of de communicatiestijl van jouw personeel aansluit op de wensen van de klanten? Klantgerichte communicatie is daarvoor noodzakelijk. In hoeverre passen medewerkers binnen jouw bedrijf de belangrijkste richtlijnen van klantgericht communiceren toe?
Klantengericht communiceren
Wanneer je een bedrijf hebt, kom je allerlei soorten klanten tegen. Met sommige klanten heb je direct een klik, terwijl je de eisen en wensen van andere klanten misschien maar moeilijk kunt begrijpen. Om hier zo goed mogelijk mee om te gaan is het belangrijk dat het personeel kiest voor een proactieve en behulpzame communicatiestijl: denk mee met de klant, wees betrouwbaar, leef je in en vraag om verduidelijking waar nodig. Heb je moeite om het klantgericht communiceren eigen te maken en over te brengen op jouw personeel? Volg dan een it training gericht op servicemanagement en word een specialist.
Toon je expertise als je klantgericht communiceert
Een belangrijke richtlijn bij klantgericht communiceren is weten wat je doet en dit ook overbrengen op de klant. Laat het personeel gebruik maken van haar vakkennis en deskundigheid en laat aan de klant zien wat jullie toegevoegde waarde is. Waarom kunnen jullie de klant het beste helpen met het oplossen van een probleem? Wat is de reden dat ze bij jullie en niet bij een ander een bepaald product moeten aanschaffen? Expertise uitstralen tijdens klantcommunicatie wekt vertrouwen van de klant en zorgt uiteindelijk voor haar klanten.
Proactieve klantcommunicatie
Klant is koning, dat is altijd een richtlijn. Maar dat wil niet zeggen dat je passief in een gesprek moet staan. Juist door proactief vragen te stellen en suggesties te doen, breng je beter in kaart wat een klant nu echt wilt of nodig heeft. Laat jouw personeel dus om verduidelijking vragen aan klanten als ze iets niet snappen en train ze daar ook in. Een klant is er immers absoluut niet mee geholpen als zij een verkeerd advies krijgt, doordat een medewerker uit beleefdheid geen vragen stelt en dus niet klantgericht communiceert.
Klantgericht communiceren: transparantie en betrouwbaarheid
Zorg ervoor dat jouw personeel zich tenslotte transparant en betrouwbaar opstelt. Leer ze om eerlijk te zijn over wat kan en wat niet kan en zorg dat jouw bedrijf altijd alle afspraken nakomt. Klantgerichte communicatie is immers ook eerlijke communicatie. Telkens weer doen wat je belooft is de ultieme vorm van klantenbinding.