Heb je een probleem en geen zin om de klantenservice te bellen? Geen punt, daarvoor zijn instructievideo’s in het leven geroepen. Instructievideo’s zijn er in alle soort en maten, van professionele klantenservice tot zelf in elkaar gefrutselde video’s op YouTube.
YouTube en andere online-videokanalen, zoals Vimeo, zijn ook de reden waarom de instructievideo een populair begrip is geworden de afgelopen jaren. Deze online kanalen bieden een makkelijke weg voor professionele en niet-professionele filmmakers om te experimenteren met instructievideo’s.
Onzekerheid over video
Over het daadwerkelijk beter functioneren van video in relatie tot tekst is er nog niet écht veel helderheid. Er wordt hard geroepen dat video beter werkt, maar de onderzoeken waar men naar refereert zijn vaag, zo zegt Video Marketing Insights. Ondanks deze onzekerheid lijken mensen toch aan te willen nemen dat video beter werkt dan tekst.
Video wordt gewaardeerd
Uit hetzelfde onderzoek van Video Marketing Insights blijkt ook dat mensen video prefereren boven tekst en dat het ook meer conversie oplevert. Toch een reden om instructievideo’s te gaan gebruiken! Uit onderzoek onder 3800 marketeers van Michael A. Stelzner (2012) is ook gebleken dat minstens 76% van de marketeers in de toekomst wil gaan investeren in videomarketing. Dat verklaart waarom instructievideo’s in 2015 zo populair zijn.
Verschillende soorten instructievideo’s
Over het algemeen zijn er een aantal verschillende instructievideo’s te onderscheiden die allemaal een educatieve inslag hebben:
- Video’s met workshops/lessen
- Informatievideo’s over diensten/bedrijven
- Informatievideo’s over producten
Video met workshops/lessen
Denk aan: kooklessen, danslessen of muzieklessen. Mensen zetten massaal verschillende kanalen neer waarbij lessen worden aangeboden over een bepaald onderwerp. Gewoon voor de lol, om kennis en vaardigheden te willen delen. Of als beroep en dan probeert men hier geld mee te verdienen door lespakketten te verkopen.
Een leuk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de volgende video over snowboarden:
Of hoe je een gitaar moet bespelen:
Informatievideo’s over diensten
Soms is een dienst of bedrijf niet helemaal helder in wat zij doet of verkoopt. Zeker wat betreft lastigere diensten die veel vakjargon vereisen is dit relevant. Hierbij kan het handig zijn om een instructievideo te maken om je dienst verder uit te leggen of om je bedrijf verder toe te lichten.
Bijvoorbeeld de video van Pixiocard:
Informatievideo’s over producten
Bij complexe producten worden wel eens instructievideo’s gebruikt, zodat je het maximale eruit kan halen. Soms wordt dit ook gewoon gebruikt als marketingmiddel. Coolblue heeft bijvoorbeeld een eigen YouTube-kanaal onder het mom van service. Maar eigenlijk zijn het meer productvideo’s waarbij je kan zien wat voor producten zij in huis hebben.
Bekijk er hier een productpresentatie van Coolblue:
Zo zie je maar, instructievideo’s worden te pas en te onpas gebruikt. Soms vanuit een onderbuikgevoel omdat mensen denken dat het toegevoegde waarde heeft. Maar soms zit er ook echt een gedachte achter. Hoe dan ook, uiteindelijk kom je uit bij het welbekende cliché: een beeld zegt meer dan duizend woorden.
Dit artikel werd je aangeboden door Pixiocard, specialist in video kaarten. We leveren op maat gemaakt kaarten met een videoboodschap.