Een eigen winkel starten: zo doe je dat!

0

Steeds meer mensen dromen van het openen van een eigen winkel. De laatste jaren zien we ook steeds meer hippe, originele nieuwetijdsconcepten verschijnen. Van vegan snackbars, mexican streetfood tot giftshops met bibliotheek en koffiecorner en verpakkingsvrije winkels. Tegenwoordig kun je een winkel vaak ook goed combineren met een webshop. Kortom de detailhandel biedt veel kansen. Maar in dit digitale tijdperk is het natuurlijk ook best een uitdaging om een goedlopend winkelconcept neer te zetten. Dus tja, hoe doe je dat? Niet iedereen heeft de tijd om uitgebreid marketingresearch te doen. Daarom zetten we de belangrijkste tips even voor je op een rij.

Het concept

Het allerbelangrijkst voor een succesvolle winkel is natuurlijk het juiste concept. Nieuwe en hippe concepten zoals vegan coffeeshops waar je ook koffie, taart en bonbons kunt kopen, retro & vintage kleding of suikervrije taartwinkels zijn zeer succesvol in deze tijd. Kijk dus goed om je heen in de stad. Waar is het druk? Wat is het concept? Zo krijg je een idee van wat goed loopt en wat niet. Wanneer je een idee hebt, bekijk dan ook de concurrentie en je afzetmarkt. Zo kun je inschatten of er ruimte is op de markt en je idee kans van slagen heeft. Je productassortiment en prijsstelling zijn daarbij ook zeer belangrijk. En kunnen mensen dit ook snel en voordelig online kopen? Of is er een goede reden om dit juist in een winkel te kopen?

De locatie

Een doorslaggevende tip voor je succes is de juiste locatie. In elke stad heb je nieuwe winkelgebieden die upcoming en trending zijn en delen waar de winkels de deuren sluiten. Heb je geen geld voor een A1 locatie? Bekijk dan de mogelijkheden van een pop-up winkel in een leegstaand pand of een combinatie marktkraamconcept met verschillende winkeliers. Zo kun je jouw idee uitproberen tegen lage kosten en kijken of het aanslaat. Ga ook zelf op verschillende momenten op verschillende locaties kijken om een idee te krijgen van de hotspots. Denk bijvoorbeeld aan straatjes waar iedereen doorheen loopt naar een ander winkelgebied.

Wil je bijvoorbeeld een winkel openen in Den Bosch? Schakel dan ook een bedrijfsmakelaar in uit Den Bosch. Deze kent de specifieke kenmerken of aandachtspunten van de regio. Ook heeft deze vaak een flink aanbod met winkelruimte te huur. De bedrijfsmakelaar kan je ook passend advies geven.

De sfeer en uitstraling

En tot slot is er natuurlijk de sfeer en uitstraling. Wanneer jouw winkel een uitnodigende, unieke uitstraling heeft, dan trek je klanten daarmee direct naar binnen. De juiste inrichting, sfeerverlichting en het ontwerp zijn dus doorslaggevend voor je succes. Ben je daar zelf geen ster in? Bekijk dan online voorbeelden en kopieer wat goede ideeën. Of schakel een interieur ontwerper in die gespecialiseerd is in winkelpanden. Je kunt natuurlijk ook zelf rondkijken naar concepten die jou aanspreken en waar het druk is. Dat geeft vaak ook een goede indicatie.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Eigenaar van Het Kantoorkompas

Leave A Reply