Onboarding wordt ook wel eens het nieuwe rekruteren genoemd. En dat is logisch, want elke euro die je in onboarding investeert weet zichzelf terug te verdienen. De kosten van een voortijdig vertrek lopen immers al snel op. Er bestaan verschillende manieren om onboarding vorm te geven, maar steeds meer bedrijven kiezen voor een leuke onboarding app. En daarbij lijkt gamification aan belang te winnen.
Waarom gamification en onboarding combineren?
Games hebben een verslavend en motiverend karakter. Dit doen ze op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan verzameldrang (bv. “verzamel alle Pokémonsters”) of competitiviteit. Het resultaat is dat we blijven gamen. En zo bouwt men in de praktijk wel eens aan een gameverslaving. De verslavende en motiverende ervaringen uit de gamewereld worden al langer in andere sectoren gebruikt. Denk maar aan de loyaliteit- of bonuspunten die je van winkels krijgt. Maar ook het onboarding programma kan er de vruchten van plukken. Hoe je dat doet? Daar bestaan verschillende manieren voor. Ter illustratie vind je hieronder drie eenvoudige voorbeelden.
# 1. Werk met niveaus en levels
Opdat de nieuwe medewerker het nut van de onboarding app inziet en er ook vol goede moed mee aan de slag gaat, moeten er een aantal doelstellingen worden uitgezet. Een saai HR-gesprek kan dat doel dienen. Maar in feite neemt gamification die taak eenvoudig over. Door te werken met niveaus moet de medewerker een aantal taken afronden om naar het volgende niveau te klimmen. Dat motiveert de medewerker om ook de minder leuke aspecten van de onboarding app vol goede moed door te nemen.
In games zoals Assassin’s Creed en Minecraft gebruikt men bovendien levels die verbonden zijn aan het personage: het motiveert spelers om tot het uiterste te gaan. Ook de onboarding app kan persoonlijke levens gebruiken die van junior tot master evolueren. De hoogste titel is uiteraard voorbehouden voor zij die 100% van de onboarding app succesvol doorlopen hebben. Ook zonder dat daar verdere voordelen aan verbonden zijn, lijken levels te werken. Dat heeft onderzoek intussen wel al bewezen.
# 2. Een vleugje competitiviteit
Niveaus en levels zijn slechts één aspect van hedendaagse games. Zij laten zich best aanvullen door scoreborden die voor de nodige competitiviteit zorgen. Het is een bron van motivatie omdat nieuwe medewerkers echt wel hun plaatsje in de all-time ranking willen verzilveren. Hierbij kan rekening worden gehouden met de prestaties maar ook met de doorlooptijd. Het is wel belangrijk dat je hier helder over communiceert.
Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat scoreborden beter werken indien de tegenstanders gekend zijn. Hun namen, foto’s en actuele titels opnemen is dan ook een aanrader. Toch is het ook opletten geblazen: in het kader van de strikte privacywetgeving kies je maar beter voor een duidelijk opt-insysteem waarbij de goedkeuring op elk moment intrekbaar is.
# 3. Beloningen, beloningen en nog meer beloningen
Door beloningen aan de onboarding app te koppelen, neemt de effectiviteit ervan toe. Dergelijke beloningen hoeven overigens niet eens financieel te zijn. Onderzoek heeft immers aangetoond dat ook immateriële beloningen werken. Dit kan bijvoorbeeld een berichtje zijn van de HR-verantwoordelijke. Maar denk tot slot ook aan andere beloningen zoals in-game badges of handige muntjes voor de koffiemachine.