Veel Nederlanders hebben de stap durven zetten een eigen onderneming te starten. Met name de afgelopen jaren zijn er veel ondernemers bijgekomen. Veel van hen zijn eenmanszaken. Deze duizenden ondernemers hebben allemaal een doel voor ogen; een succes maken van hun onderneming. Maar waar begin je eigenlijk als ondernemer? Juist, een ondernemingsplan. Dé fundering van je onderneming. En omdat dat best wel lastig kan zijn, helpen wij je op weg met enkele tips voor jouw ondernemingsplan.
Benoem je kwaliteiten
Als ondernemer moet je weten waar jouw kwaliteiten liggen en misschien nog wel beter gezegd: waar de kwaliteiten van je onderneming liggen. Elke onderneming heeft iets te bieden. Ongeacht of dat een product of een dienst is, de kans is altijd aanwezig dat andere bedrijven je voor waren. Of dat je later met concurrenten te maken krijgt. Daarom moet je onderscheidend vermogen creëren; wat maakt jouw onderneming uniek en waarom kiezen klanten dus voor jou en niet voor je concurrent. Deze kwaliteiten neem je op in je ondernemingsplan; dat kan bijvoorbeeld in de SWOT analyse.
Een marketingplan
Misschien wel het kernstuk van je ondernemingsplan is het marketingplan. Een helder marketingplan geeft antwoord op vragen als:
- Is er behoefte naar de dienst of product die ik wil gaan verlenen/verkopen?
- Wie is de doelgroep? Is er genoeg draagvlak bij hen voor zijn dienst of product?
- Hoe groot is de markt waarin ik me ga begeven? Wie zijn mijn concurrenten?
- Welke distributiekanalen ga ik inzetten en hoe ga ik mijn product promoten?
Genoeg stof om over na te denken dus. Hoe beter je hier onderzoek naar doet, hoe groter de kans is dat je onderneming een succes gaat worden.
Wees financieel reëel
Ook het financiële stuk is een zeer belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Toch hebben veel startende ondernemers niet voldoende kennis op dit gebied en starten zonder een reële inschatting van benodigde financiële middelen. Onvoldoende basiskennis van financiën kan in het ergste geval resulteren in een vroegtijdig faillissement. Omdat dat het laatste is wat je wil, adviseren we je goed in te lezen in de materie of anders je bedrijfsplan te laten schrijven. Over het algemeen vergroot je hiermee tevens de kans op financiering, mocht je dit nodig hebben voor je onderneming.
Meer informatie?
Een ondernemingsplan bevat uiteraard nog meer zaken. Ondernemers kiezen er dan ook regelmatig voor om hun ondernemingsplan deels of volledig uit de besteden aan een partij die daarin is gespecialiseerd. Credo Ondernemingsplan is een partij die een ondernemingsplan op maat maakt voor o.a. startende ondernemers.
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan. Credo levert je ondernemingsplan op maat.