Gebrek aan concentratie tijdens het thuiswerken: zo los je dat op!

0

Bij steeds meer bedrijven is het mogelijk om flexibel te werken. Hierbij wordt zowel op kantoor als vanuit huis gewerkt. Dat laatste klinkt natuurlijk fantastisch. Geen onnodige reistijd meer, werken wanneer je dat uitkomt en het lijkt ook heel goed te combineren met een gezin. Althans, dat is de hoop. Helaas blijkt thuiswerken ook nadelen te hebben. Dit hebben veel mensen tijdens de pandemie wel ondervonden. Kinderen die vragen blijven stellen, contactgeluiden van in- en buitenshuis, de borende buurman of gewoon allerlei andere verleidingen die thuis op de loer liggen. Dit komt de productiviteit niet altijd ten goede. 

Geconcentreerd blijven tijdens het thuiswerken is absoluut een vak apart. Maar het is gelukkig niet onmogelijk. Er zijn verschillende dingen die je kunt ondernemen om jouw productiviteit thuis te verhogen. We hebben de beste tips hieronder op een rijtje gezet

Een fijne werkplek 

Ten eerste is het belangrijk om over een fijne werkplek te beschikken. Wist je dat het tegenwoordig zelfs mogelijk is om een luxe kantoor in de tuin te plaatsen? Dit bij gebrek aan ruimte in de eigen woning. Hier valt veel voor te zeggen. Zeker als het niet mogelijk is om een kantoor in huis te realiseren. Als je structureel vanuit huis werkt, is het namelijk onmogelijk om dit gewoon vanaf de keukentafel te doen. Je hebt echt een fijne werkplek nodig waar je ongestoord kunt werken. 

Als je in huis aanwezig bent of je zelfs in de leefruimte van de rest van het gezin begeeft, dan kan het natuurlijk niet anders dan dat je afgeleid zal raken. Daarom is het van essentieel belang om echt over een aparte ruimte te beschikken. In huis ervaar je meestal nog altijd geluiden. Zeker wanneer je nog relatief jonge kinderen hebt. Een tuinkantoor kan dan zeker de uitkomst bieden. Zo werk je alsnog vanuit huis, maar heb je wel echt jouw eigen eilandje. 

Gewoon ritme aanhouden 

Op de dagen dat je vanuit huis werkt, is het natuurlijk heel verleidelijk om lekker lang in je bed te blijven liggen, uitgebreid te ontbijten en andere dingen te doen waar je anders nooit aan toe lijkt te komen. Het gaat er immers om dat het werk wordt gedaan, maar er is niemand die ziet hoeveel uur je daadwerkelijk aan je bureau doorbrengt. Misschien, maar het is geen fijne gedachte als je de hele dag uitstelgedrag hebt en vervolgens overhaaste beslissingen moet nemen. 

Probeer daarom zoveel mogelijk een gewoon ritme aan te houden. Start de dag zoals je normaal ook zou doen. Maak je volledig klaar om naar het werk te gaan. Dat betekent ook dat je nette werkkleding draagt en dat je op tijd naar kantoor gaat. Zo breng je meer structuur in de dag en voorkom je uitstelgedrag. Je zult merken dat het werk hierdoor veel sneller en beter zal gaan. 

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Eigenaar van Het Kantoorkompas

Leave A Reply