Hoe fijn zou het zijn als al je werknemers en/of collega’s een opgeruimd bureau hebben? Veel bedrijven hanteren een clean desk policy, maar in de praktijk komt daar vaak maar weinig van terecht. Op maandagochtend zijn een aantal bureaus misschien redelijk opgeruimd, maar op dinsdagmiddag stapelen de papieren en dossiers zich vaak alweer op. Met onze tips voor het aanschaffen van materialen die bijdragen aan een opgeruimd bureau, hebben je collega’s geen excuus meer om hun bureau rommelig achter te laten.
Ruim je pennen op
Waarom zou je een hele pennenbak vol pennen, potloden en markeerstiften op je bureau neerzetten waarvan je meer dan driekwart niet gebruikt? Kies één pen, één potlood en één markeerstift uit en zorg ervoor dat de rest niet in het zicht ligt. Wil je het echt serieus aanpakken? Gooi ze dan gewoon weg!
Documenten direct opruimen & organiseren
Zorg ervoor dat je gedurende de werkdag documenten opruimt nadat je ze gebruikt heb. Op deze manier weet je nog waar de papieren vandaan komen en kost je het slechts één minuutje tijd. Door je archiefkast of -rek netjes te ordenen met magnetische etiketten, weet je altijd waar welke papieren opgeborgen moeten worden. Het voordeel van magnetische producten zoals magnetische etiketten, is dat ze gemakkelijk hergebruikt kunnen worden.
Gebruik één schrijfboekje
Veel bureaus liggen vol met losse vellen papier, post-it’s in drie verschillende kleuren en allerlei notitieblaadjes. Dit werkt natuurlijk niet echt mee aan een opgeruimde uitstraling. Zorg er daarom voor dat je één notitieboekje gebruikt voor al je aantekeningen. Leg dit boekje naast je, zodat je het altijd binnen handbereik hebt. Op deze manier heb je meteen al je to do’s netjes bij elkaar!
Organiseer je bureaulades
Misschien denken je collega’s dat je een opgeruimd bureau hebt, maar puilen de bijbehorende kastjes en lades uit van de rommel. Dit is niet wat wij met een opgeruimd bureau bedoelen. Wanneer dit bij jou het geval is, begin dan snel met het organiseren van je lades!
Je bureau schoonmaken
Het schoonmaken van je bureau is ook een belangrijk onderdeel van het creëren van een opgeruimde werkplek. Je zit (bijna) iedere dag aan je bureau. Je drinkt er koffie, je eet er een boterham en het wordt stoffig. Kortom, je bureau is een plek die snel vies wordt. Het zou natuurlijk fijn zijn als je bureau iedere dag wordt schoongemaakt door de schoonmaakster, maar als dit niet zo is, is het een kleine moeite om aan het einde van de dag even snel een doekje over je bureau te halen.