3 Tips voor een betere administratie

0

Administratie… Het is voor elke ondernemer belangrijk, omdat er een bewaarplicht geldt. Dat betekent dat je wettelijk verplicht bent om je administratie goed bij te houden en te bewaren voor mogelijke belastingcontroles. Ook is het nodig voor de periodieke btw-aangifte. Naast dat de administratie verplicht is geeft het ook een goed inzicht in hoe je bedrijf ervoor staat.

Om ervoor te zorgen dat ieder bedrijf een goede administratie heeft geven wij een paar belangrijke tips!

Begin op tijd aan je administratie

Op tijd beginnen is één van de belangrijkste tips voor het verbeteren van je Administratie. Hoe eerder je begint, hoe beter. Je zou ook al kunnen beginnen met je administratie voordat je klanten hebt binnen gehaald.

Je kunt bijvoorbeeld starten met het maken van een begroting van je inkomsten en uitgaven. Ook kun je een planning maken met daarin de volgende punten:

  • Welke activiteiten moeten worden uitgevoerd;
  • Welke kwaliteiten of competenties zijn nodig;
  • Wie gaat wat doen.

Daarnaast is het ook handig om een vast moment in de week of maand te plannen om achterstand te voorkomen. Door je hieraan te houden heb je al een grote stap gemaakt richting het verbeteren van je administratie.

Plan vaste momenten

Elke ondernemer heeft wel te maken met een drukke agenda. Ze houden zich bezig met het ondernemen en daarbij komen veel deadlines bij kijken zoals:

  • Het indienen van aangiften inkomstenbelasting;
  • Overmaken van het salaris van personeel;
  • Btw-aangiften indienen

Om je hierover zo min mogelijk druk te maken is het van belang om vaste momenten in te plannen. Probeer daarom elke week een klein uurtje te besteden aan deadlines. Zo voorkom je stress en ontwikkel je een betere administratie.

Sorteer alle post

Om te beginnen is het handig om een vaste werkwijze te maken voor de binnengekomen post. Allereerst start met het maken van mapjes met verschillende namen of kleur labels. Open en orden vervolgens de binnengekomen post. Een andere optie is om een post-sorteerkast aan te schaffen.

Hierdoor voorkom je dat:

  • Je post kwijtraakt;
  • Alles door elkaar ligt;
  • Of dat er documenten ontbreken.

Door je aan deze tips te houden heb je al een grote stap gemaakt richting een betere administratie! Als je nog op zoek bent naar meer tips of ergens niet mee uitkomt kan je ons altijd een bericht sturen.

Lees ook: Administratie organiseren? 5 onmisbare tips!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Eigenaar van Het Kantoorkompas

Leave A Reply