Als bedrijf ben je op zoek naar manieren om je producten of diensten onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Een manier om een groot publiek te bereiken is adverteren langs de snelweg op reclamemasten, ook wel billboards genoemd. Effectieve manieren om een doelgroep te bereiken variëren per branche en bedrijf, er is dus niet één goede manier. Om te bepalen of adverteren op reclamemasten iets voor jouw bedrijf is kun je onderstaande punten gebruiken.
1. Mensen zullen je reclame zien
Omdat reclamemasten vaak langs snelwegen of drukke autowegen staan, heb je de garantie dat veel mensen je reclame zullen zien. Daarnaast kunnen mensen niet wegzappen van je reclame, zoals bijvoorbeeld op televisie. Ze zullen de reclame dus hoe dan ook zien.
Daarnaast rijden veel mensen vaak dezelfde route. De kracht van herhaling treedt op, je reclame zal bij de mensen blijven hangen. Dit is zeker het geval wanneer jouw reclame-uiting de enige is op de reclamemast en niet, zoals bij veel digitale masten, afwisselt met andere bedrijven.
2. Jij bepaalt de locatie
Je kunt in de outdoor-reclamebranche kiezen uit veel aanbieders. Je bepaalt dus zelf op welke en vooral waar jouw reclamemast komt te hangen. Dit is vooral handig als jij je met jouw bedrijf wil richten op een bepaalde regio. Heb je geen voorkeur omdat je landelijk verkoopt? Dan kun je op zoek naar de goedkoopste aanbieder met de meeste passanten.
3. Boodschappen moeten kort zijn
Onderzoeken hebben uitgewezen dat de tijd dat mensen naar jouw reclameboodschap kijken een kwestie van secondes is. Wanneer ze in de file staan hebben ze misschien meer aandacht, maar dit is lang niet altijd het geval. De tekst op de boodschap moet kort, duidelijk én duidelijk leesbaar zijn. Je kunt een goede afbeelding gebruiken om de aandacht te trekken.
4. Lange termijn
Vaak dien je als je wilt adverteren op een reclamemast een deal te sluiten voor de langere termijn. Dit komt door de hoge kosten voor het wijzigen van reclame-uitingen op reclamemasten. Een contract met een exploitant van reclamemasten duurt vaak minimaal 3 maanden. Er zijn uiteraard uitzonderingen op de regel.
5. Prijs
Als je wilt adverteren op een reclamemast, dan ga je van veel offertes schrikken. Schroom niet om bij meerdere partijen in de markt offertes op te vragen. Er zijn namelijk ook aanbieders die tarieven hanteren die ook voor het MKB zeer interessant zijn.