Drijft die rommelige werk- of studieplek je af en toe tot waanzin? Heb je binnenkort tentamenweken of een belangrijke deadline en heb je behoefte aan een opgeruimd bureau om aan te werken? Met deze 4 tips houd jij de boel op orde! Want wie heeft er nu zin om aan een ongeorganiseerd bureau vol troep te zitten? En een mooie bijkomstigheid: het schijnt dat een opgeruimd bureau je prestatievermogen verhoogt! Dus snel aan de slag!
1. Gooi weg wat je niet langer nodig hebt
Ligt jouw bureau standaard vol met stapels papieren, kladblaadjes en tal van pennen, markers en andere onzinnige dingen? Maak er korte metten mee! Verzamel alle spullen in aparte stapels. Maak bijvoorbeeld een stapel met papieren die je wilt bewaren, papieren die weg kunnen en een stapel met boeken en tijdschriften die opgeborgen moeten worden. Slingeren er kapotte pennen die het niet meer doen over je bureau? Weg ermee! Ook oude notitieblokken kunnen in de prullenbak en vieze kopjes en borden kunnen naar de keuken. Wil je belangrijke papieren netjes bewaren? Schaf een map aan en stop ze hierin!
2. Geef de spullen op jouw bureau een vaste plek
Als je nu toch lekker bezig bent met opruimen, geef alles dan gelijk een vaste plek! Heb je een boekenrek of een kast waar wat ruimte in over is? Berg daar je boeken, tijdschriften en mappen in op! Wil je je notitieblokken en tijdschriften liever wat dichter bij de hand hebben? Schaf dan een tijdschriftenrek aan voor op je bureau. Wil je je bureau opgeruimd houden? Zorg dan voor een prullen- of papierbak naast je bureau. Op deze manier kan je alle overbodige spullen gelijk weggooien.
3. Zorg voor plenty opbergruimte
Kastjes, boekenrekken of tijdschriftbakken zijn onmisbaar als jij graag wilt werken aan een opgeruimd bureau. Gebruik bijvoorbeeld de lades van je bureau om spullen in op te bergen. Ook kun je boekenplanken of tijdschriftenrekken aan de muur bevestigen om daar spullen op te bergen. Ben je een sloddervos? Kies dan voor opbergruimte in de vorm van een kast of een afgesloten opbergbox in plaats van open rekken. De ideale manier om jouw rommel uit het zicht te houden!
Zo houd je jouw bureau opgeruimd!
Nu je bureau netjes, opgeruimd en schoongemaakt is, moet je er natuurlijk voor zorgen dat dit zo blijft! Heb je een hele dag achter je bureau gewerkt? Zorg er dan aan het eind van de dag voor dat je alle rondslingerende papieren en andere spullen opruimt. Op deze manier kan je de volgende keer dat je aan je bureau gaat werken weer fris beginnen! Wist je dat je veel effectiever werkt als je een opgeruimde werkplek hebt? Waar wacht je nog op? Opruimen geblazen!