Inhaken op de actualiteit voor een geslaagde promotieactie

0

De winter is in het land en dat biedt fantastische kansen om daar met een promotieactie op in te haken. Elk seizoen kan je kijken of je met jouw bedrijf en producten kan aansluiten bij de behoeften die je klanten dan hebben. Dit doe je bijvoorbeeld door bij aankoop van een bepaald product een gratis geschenk weg te geven. Bij een winterse actie kan je onder meer denken aan mutsen of ijskrabbers die met het logo van jouw bedrijf zijn bedrukt. Ook feestdagen en actuele gebeurtenissen kunnen een goede aanleiding zijn voor een succesvolle promotionele actie. 

Inhaken met effect

Om op een effectieve manier in te haken, is het zaak om te zorgen voor de nodige relevantie voor je doelgroep en een goede aansluiting bij je merkidentiteit. Je promotieactie moet kortom inhoudelijk en qua beleving kloppen met waar jouw merk voor staat. Denk dus goed na over de keuzes die je maakt, zowel qua onderwerpen waar je op inhaakt als de invulling van je actie. Wil je bijvoorbeeld werken aan een sportief imago of verkoop je sportkleding, dan kan inhaken op een winters sportevenement een uitstekende keuze zijn. 

Op het seizoen inhaken

Het seizoen of het weer zijn prima aanleidingen voor een passende promotieactie. In het voorjaar en de zomer kan je bijvoorbeeld een leuke prijsvraag organiseren waarbij prijzen te winnen zijn die een link hebben met zonnig weer. Wellicht heb je zelf artikelen in het assortiment die specifiek geschikt zijn voor warme dagen. Die kan je dan extra in het zonnetje zetten. Ook kan je bij je producten gratis zomerse cadeaus weggeven, zoals een met je logo bedrukte zonnebril. Op het gebied van relatiegeschenken zijn er voor ieder seizoen leuke artikelen verkrijgbaar en hiermee kun je zeer effectief inhaken met een promotionele activiteit. 

Op feestdagen inhaken

Ook feestdagen zijn perfecte momenten om op in te haken met je marketing. Rondom bijvoorbeeld Valentijnsdag, Koningsdag, Kerst, Pasen en de jaarwisseling kan je allerlei slimme acties opzetten. Uiteraard is het hierbij van belang dat je met de uitwerking van je actie goed aansluit op de feestdag en je doelgroep. Zo kan je rond Valentijnsdag eigenlijk niet zonder een connectie met de liefde en bij het begin van het nieuwe jaar is het uiteraard erg toepasselijk in te haken op goede voornemens. Als je zorgt dat je origineel bent, zul je overigens het beste opvallen. Verder zijn acties met bijvoorbeeld premiums het meest effectief als het gaat om een product waar je klant echt iets aan heeft. Een gratis weggever die daadwerkelijk gebruikt wordt, heeft een groter effect op je naamsbekendheid dan iets wat ongebruikt in een lade terechtkomt. Om te zorgen dat je genoeg tijd hebt om inhaakacties te organiseren, kan je een kalender met inhaakmomenten in je marketingplan opnemen. 

Op actuele gebeurtenissen inhaken

Op de seizoenen en feestdagen kun je redelijk goed anticiperen met je marketing. Dit geldt ook voor allerlei evenementen, zoals het EK voetbal. Dit ligt anders met het inhaken op unieke actuele gebeurtenissen, zoals het organiseren van een promotieactie naar aanleiding van de geboorte van een prinsesje. Toch kun je ook hiermee in een kort tijdsbestek de nodige aandacht voor je merk genereren. Voor het inhaken op het nieuws moet je er overigens wel snel bij zijn, anders gaat het immers al weer over oud nieuws en sla je de plank mis. Nieuws is immers maar voor korte tijd in de belangstelling. Aan de andere kant ligt daar echter ook de kracht, want veel mensen zullen nieuwsgierig zijn naar bepaald nieuws. Social media zijn wat betreft het inhaken op nieuws onmisbaar, want je moet er snel bij zijn. Daarnaast kan je hierbij gebruik maken van de diverse online reclamemogelijkheden en blogs. Om adequaat in te kunnen haken op actuele gebeurtenissen zul je bovendien het nieuws goed in de gaten dienen te houden. Veel nieuwswaardige zaken kun je overigens vaak wel aan zien komen, zoals belangrijke wijzigingen in de belastingwetgeving. 

Door inhaakacties onderdeel te maken van jouw marketingplan kun je jouw bedrijf verder laten groeien. Denk dus eens na over de inhaakmomenten die bij jouw business passen en ga hier mee aan de slag! 

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Hallo, ik ben Julia de Bruin. In het dagelijks leven ben ik grafisch ontwerper. Naast mijn fulltime baan vind ik het ook erg leuk om te schrijven. Ik vind ergonomisch werken heel belangrijk. Veel mensen krijgen lichamelijke klachten door bijvoorbeeld een verkeerde stoel en verkeerde zithouding. Een fitte werknemer is een goede werknemer! Daarom ga ik graag voor jullie op zoek naar de beste tips over goede ergonomische werkplekken en bijvoorbeeld een goede ergonomische zithouding.

Leave A Reply