Geschikt personeel werven; 3 tips!

0

Sinds enige tijd maakt de Nederlandse economie een flinke groei door. Veel bedrijven weten hier gelukkig ook van te profiteren. Om te kunnen groeien en toch de dagelijkse bedrijfsvoering soepel te laten lopen, is echter voldoende geschikt personeel nodig. Steeds meer bedrijven hebben nochtans moeite met het invullen van de vacatures. Hoe zorg je ervoor dat jij wel de juiste kandidaten weet te werven voor de openstaande posities in jouw bedrijf? Dankzij deze 3 tips maak jij een einde aan je personeelstekort!

1. Werven via je eigen netwerk en het netwerk van je personeel

Eén van de goedkoopste en meest effectieve manieren om geschikt personeel te werven en te selecteren, is via netwerken. Zoek actief naar geschikte kandidaten binnen je eigen netwerk en spoor je personeel aan om hetzelfde te doen. Op deze manier bespaar je niet alleen op wervingskosten, maar tref je ook eerder personeel dat past bij je huidige bedrijfscultuur. Je kunt van kandidaten die jij (of je personeel) al kent, immers beter inschatten of ze binnen het bedrijf passen. Een goede manier om het personeel te stimuleren actief te rekruteren, is door hen een wervingsbonus in het vooruitzicht te stellen.

2. Weet precies waar je naar op zoek bent

Wie niet weet wat hij of zij zoekt, kan het ook niet vinden. Om gericht en effectief nieuw personeel te kunnen werven, moet je dus allereerst helder hebben naar wie je precies op zoek bent. Bedenk niet alleen over welke diploma’s en vaardigheden hij of zij dient te beschikken, maar kijk ook naar welk type mens je zoekt. Hoe is de bedrijfscultuur en wat voor type past daarbij? Welke eigenschappen passen goed in het huidige team? Het is immers zonde om een uitzendbureau in de hand te nemen, om uiteindelijk op de werkvloer te moeten concluderen dat iemand niet goed binnen het bedrijf past. Zorg daarom, voordat je een uitzendbureau inschakelt, voor een duidelijk profiel, waarbij je voldoende oog hebt voor iemands persoonlijke eigenschappen. Hoe completer je profiel, hoe meer kans je hebt om een duurzame match te vinden.

3. Maak slim gebruik van digitale middelen

In de huidige markt is er meer vraag dan aanbod. Om als bedrijf aan geschikt personeel te kunnen komen, is zichtbaarheid dus heel belangrijk. Zorg dat je gevonden wordt door potentiële kandidaten. Wees actief op sociale media zoals LinkedIn en Facebook en laat zien waar je bedrijf voor staat. Breng je missie duidelijk over en laat je volgers zien dat er een goede werksfeer heerst. Nodig bezoekers van je website ook uit om open sollicitaties te versturen. Wellicht heb je nu op dit moment een bepaalde kandidaat niet nodig, maar kan hij of zij in de toekomst perfect een openstaande positie invullen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Hallo, ik ben Julia de Bruin. In het dagelijks leven ben ik grafisch ontwerper. Naast mijn fulltime baan vind ik het ook erg leuk om te schrijven. Ik vind ergonomisch werken heel belangrijk. Veel mensen krijgen lichamelijke klachten door bijvoorbeeld een verkeerde stoel en verkeerde zithouding. Een fitte werknemer is een goede werknemer! Daarom ga ik graag voor jullie op zoek naar de beste tips over goede ergonomische werkplekken en bijvoorbeeld een goede ergonomische zithouding.

Leave A Reply