5 tips voor succesvol thuiswerken

0

Heel veel Nederlanders zullen tijdens deze ‘intelligente lockdown’ gedwongen vanuit huis werken, zo ook ik. Thuiswerken heeft zo zijn voordelen, want stiekem het is wel heel fijn om je eigen koffie te kunnen drinken, heerlijk in je joggingsbroek te kunnen werken en niet rond half 8 in een overvolle trein of enorm lange file te hoeven staan. Toch vinden veel mensen het in deze corona tijd ook lastig om thuis aan het werk te blijven. Om al die thuiswerkers een stukje op weg te helpen, volgen hier 5 tips om beter thuis te kunnen werken.

#1 Houd je werkplek opgeruimd

Om fijn aan het werk te kunnen is het echt belangrijk dat je werkplek schoon en opgeruimd is. Je hebt zo meer bewegingsvrijheid en naast je bureau, zal ook je hoofd rustiger worden. De één zal sneller vinden dat iets opgeruimd is dan de ander, maar probeer er echt voor te zorgen dat er geen onnodige dingen op je bureau liggen. Er zijn gelukkig genoeg tips te vinden die jou kunnen helpen bij het opruimen van je werkplek.

#2 Plan genoeg pauzes in

Het is voor veel mensen nagenoeg onmogelijk om van 9 tot 17 aan één stuk door te werken. Het is daarom super belangrijk om jezelf genoeg rust te gunnen. Houdt de normale lunchtijden aan en sta daarnaast af en toe op en strek je uit. Loop naar de keuken en haal wat te drinken, loop tijdens de lunchpauze een rondje en laat dus niet alleen je geest, maar ook je lichaam even tot rust komen. Het is namelijk best vervelend voor je rug en polsen om een hele dag in dezelfde positie vast te zitten. Vanuit huis werken leent zich wel ideaal voor een beetje beweging. Het is namelijk oh zo makkelijk om een rondje te lopen of even een paar rek- en strekoefeningen te doen, zonder dat collega’s je raar aankijken.

met kinderen thuiswerken

#3 Thuiswerken met kinderen

Thuis aan het werk zijn met een ouder kind of helemaal zonder kinderen is natuurlijk het rustigst. Oudere kinderen weten tenslotte zelf ongeveer waar ze aan moeten werken of wat ze moeten doen als ze zich vervelen. Thuiswerken met (basisschool)kinderen blijkt een stuk lastiger. Kinderen van een wat jongere leeftijd zullen je hulp veel meer nodig hebben om zichzelf bezig te houden. En dit houdt jou vervolgens alleen maar van je werk af! Het is om deze reden nog belangrijker om een routine op te bouwen en een eigen werkplek te hebben. (26 april is het overigens ‘Neem je kind mee naar werk dag’ en dat gaat dan weer wél veel makkelijker met thuiswerken.)

#4 Maak een goede planning

Niet alleen voor thuiswerken, maar ook voor het werken op een kantoor is het heel handig om een goede planning te maken. Een goede planning maken betekent niet dat je elke minuut vol plant met allerlei werkzaamheden. Een planning moet namelijk ook realistisch zijn. Zo’n realistische planning blijkt voor velen nog best lastig om te maken. Vaak weet je niet precies hoeveel tijd je ergens voor moet inplannen of schat je je eigen aandachtsspanne verkeerd in. Een handige manier om een goede planning te maken is de volgende:

  • Stap 1: Opsommen
    Schrijf als eerst eens op wat je allemaal moet doen op een dag. Hierbij kun je onderscheid maken tussen taken die bij je werk horen en taken die bij het huishouden of je privéleven horen. Bepaal welke periode van de dag voor werk bestemd is. Als je normaal op kantoor werkt, zal dit waarschijnlijk van 9 tot 17 zijn.
  • Stap 2: Deadlines
    Als je deadlines hebt voor bepaalde taken, is het handig om daar ook een lijstje van te maken of om deze deadlines bij de taken te zetten. Bepaal zo welke taken prioriteit hebben.
  • Stap 3: Maak het hapbaar
    Om niet moedeloos te raken, zal het voor sommigen goed werken om grotere taken in kleine stukjes te verdelen en die kleine stukjes in te plannen. Je weet zo goed waar je moet beginnen en wat je die dag van jezelf verwacht.
  • Stap 4: Hoe lang?
    Schrijf bij elke taak op hoeveel tijd je er ongeveer aan kwijt zal zijn. Als je het heel lastig vind om dit in te schatten, kun je gedurende een dag bijhouden hoe lang je met bepaalde taken bezig bent. Schrijf dan op hoe laat je aan die taak begint en schrijf ook weer op hoe laat je ermee klaar bent. Zo kun je makkelijk uitrekenen hoe lang je bezig was en dit gebruiken om de volgende planning te maken.
  • Stap 5: Puzzelen
    Als je alles voor jezelf duidelijk hebt, kun je je taken in gaan delen en je planning in elkaar puzzelen. Denk hierbij aan tip 2 uit dit blog en plan genoeg rustmomenten in. Je bent geen machine en verdient hier en daar best wat pauze.

#5 Houdt het overzicht

Ik merk zelf dat ik heel rustig word van overzicht. Dit begint bij een schoon en opgeruimd bureau, maar het zet zich zeker door naar een overzicht over je taken. In tip 4 sprak ik al van het opsommen van je taken en het noteren van deadlines om zo een goede planning te kunnen maken. Niet alleen voor je planning is dit dus handig, maar ook voor de rust in je hoofd. Dus maak vooral lijstjes en aantekeningen! Als jij net zo’n fan van markeerstiften bent als ik, zou ik het ook zeker aanraden om met kleuren te werken. Geef afspraken voor het werk een andere kleur in je agenda dan privé afspraken of schrijf een bepaalde kleur toe aan de prioriteit van een taak. Zo zie je in één oogopslag waar je aan toe bent en zal je je ook in de chaos van het thuiswerken een stuk rustiger voelen.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Hallo, ik ben Julia de Bruin. In het dagelijks leven ben ik grafisch ontwerper. Naast mijn fulltime baan vind ik het ook erg leuk om te schrijven. Ik vind ergonomisch werken heel belangrijk. Veel mensen krijgen lichamelijke klachten door bijvoorbeeld een verkeerde stoel en verkeerde zithouding. Een fitte werknemer is een goede werknemer! Daarom ga ik graag voor jullie op zoek naar de beste tips over goede ergonomische werkplekken en bijvoorbeeld een goede ergonomische zithouding.

Leave A Reply