Zelf personeel werven of uitbesteden? De voor- en nadelen op een rij

0

Wanneer je ondernemer bent wil je wanneer je groeit uiteraard zo snel mogelijk de geschikte werknemer vinden die jou kan helpen je bedrijf uit te bouwen. Je staat dan voor een belangrijke keuze. Ga je dit zelf doen of ga je dit uitbesteden? Beide opties hebben verschillende voor- en nadelen. Om een goede afweging te kunnen maken is het belangrijk dat je weet welke specifieke voor- en nadelen aan welke optie kleven. Daarom hebben wij in dit artikel de belangrijkste verzameld. Zo kun jij een goede beslissing maken om zelf personeel te gaan werven of het uit te besteden.

Kosten

Het is niet altijd leuk om er mee bezig te zijn, maar een belangrijk aspect bij het werven van geschikt personeel zijn de kosten. Zeker wanneer je een beginnende ondernemer bent die op het punt staat om te groeien, zijn kosten een belangrijk aspect. Je hebt dan immers al je middelen nodig om te kunnen blijven groeien. Door het zelf te doen kun je veel kosten besparen. Het uitbesteden kost immers wel geld. Maar bedenk goed dat, voordat je hier voor kiest, je je moet realiseren dat wanneer jij dit zelf gaat doen, je minder tijd hebt voor je reguliere taken. Dat betekent dat dit je eigenlijk ook geld kost. Maak daarom een goede berekening wat het je kost aan tijd/geld om het zelf te doen en wat het je zou kosten om het uit te besteden.

Snelheid en resultaat

Hoe langer je bezig bent met het vinden van geschikt personeel, hoe meer geld het je kost en hoe langer jij nog gedwongen blijft niet te groeien. Dat is natuurlijk vervelend. Daarnaast wil je personeel werven dat daadwerkelijk iets toevoegt aan je bedrijf. Dat is een stuk lastiger voor specialistische vacatures die je hebt openstaan zoals binnenvaart vacatures dan wanneer het gaat om een vacature voor bijvoorbeeld een secretaresse. Bepaal dus hoe goed het voor jezelf te doen is om geschikt personeel te vinden of dat het echt vraagt om een specialist.

Netwerk

Ten slotte is het zaak om te kijken naar het netwerk dat je kunt aanboren voor het vinden van kandidaten. Je kunt bijvoorbeeld social media inzetten voor de werving en selectie van geschikte kandidaten. Wanneer je het werven van personeel uitbesteedt heb je het grote voordeel dat je gebruik kunt maken van het grote netwerk dat een wervingsbureau vaak heeft. Als je hier zelf voor moet zorgen kan dat een moeilijke klus zijn. Weet je echter dat de kans groot is dat jij een geschikte kandidaat in je netwerk hebt of dat je die zelf weet te bereiken, dan kun je overwegen om het zelf te doen.

Er zijn dus veel opties en er is genoeg om over na te denken voor je een keuze maakt!

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Leave A Reply