Het is tegenwoordig erg lastig om het juiste personeel te vinden dat bij jouw bedrijf past. Bedrijven zijn steeds eigenzinniger en vooral bij MKB bedrijven of meer uitzonderlijke beroepen is het een hele klus om personeel te vinden. Werken in de binnenvaart is bijvoorbeeld een bijzonder beroep waar het lastig is om personeel voor te vinden. Er zijn veel openstaande vacatures in de binnenvaart, wachtend om opgevuld te worden. Hoe je geschikt en passend personeel vind? Lees snel verder!
De basis van personeel
Allereerst is het uiteraard belangrijk dat de basis van je mogelijke personeel in orde is. Denk hierbij aan het CV. Welke diploma’s hebben zij behaald en binnen welke tijdsduur? Hebben ze veel werkervaring in jouw sector of overal en nergens? Wat zijn hun ambities en wat kan je voor persoonlijkheid halen uit het CV of de motivatiebedrijf. Dit zijn een aantal punten die je in je achterhoofd moet houden voor de eerste selectie van je mogelijke personeel. Ook de skills en de lay-out van een CV kan al veel zeggen over een persoon.
Wie ben jij als bedrijf?
Om personeel te vinden dat haast perfect bij jouw bedrijf past, is het belangrijk om je bedrijfscultuur zo goed mogelijk te profileren. Zorg dat jij jouw bedrijf zo presenteert dat sollicitanten een goed beeld van verwachtingen kunnen schetsen. Maak je bedrijf aantrekkelijk, deel de normen en waarden en vertel leuke feitjes zoals: wij lunchen altijd gezamenlijk, een vrijdagmiddagborrel is standaard bij ons en wij organiseren de leukste personeelsuitjes. Juist die persoonlijke aanpak trekt de mensen aan die op de meeste of zelfs alle vlakken eenzelfde idee hebben van een fijne werkplek.
Zorg dat je goed zichtbaar bent
De basis van personeel vinden ligt uiteraard bij het uitzetten van vacatures. Als je niet zichtbaar bent kan men je ook niet vinden. Maak een leuke en persoonlijke vacature of pak het heel anders aan en maak een korte video waarbij je uitlegt waar je naar op zoek bent en wat het takenpakket zal gaan inhouden. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue die in leuke korte video’s meer vertellen over een bepaalde functie en de bedrijfscultuur. De zichtbaarheid van je vacature(s) kan je spreiden over diverse opties. Deze opties kunnen zijn: plaats het op eigen website en deel via Facebook of LinkedIn, schakel een uitzendbureau in en deel je vacature via diverse websites.