Afval scheiden op kantoor: 3 tips

0

Als het aankomt op bedrijfsafval, dan kan deze hoofdcategorie grofweg worden onderverdeeld in de subcategorieën restafval, (vertrouwelijk) papier en SWILL. Deze laatste bestaat uit (gekookt) keukenmateriaal en etensresten, ook wel organisch afval genoemd. Bedrijven in Nederland zijn verplicht om hun bedrijfsafval te scheiden en gescheiden af te voeren. Dit kun je zelf doen, maar je kunt ook een contract afsluiten met een gemeente of een erkende inzamelaar.

Direct bij de bron scheiden

Als bedrijf kun je, net als huishoudens, een bijdrage leveren aan de recycling van bijvoorbeeld (oud) papier en karton door dit bedrijfsafval te scheiden. Circa 85% van al het ingezamelde (oud) papier en karton wordt tot nieuw bruikbaar materiaal gemaakt en dat is niet alleen goed voor het milieu. Door het bedrijfsafval direct bij de bron te scheiden, voorkom je dat er onnodige afval bij het restafval beland, waardoor je eveneens bespaart op je kosten. Van alle afvalstromen die er zijn is restafval namelijk de duurste.

Tip 1: Gebruik containers

Met een container zamel je eenvoudig en zorgvuldig bedrijfsafval in. Vaak kun je bij een erkende inzamelaar een abonnement afsluiten voor het huren van diverse rolcontainers, bijvoorbeeld een papiercontainer van 240, 660 of 1100 liter. Een erkende inzamelaar vind je op de zogeheten VIHB-lijst. Dit staat voor vervoerders, inzamelaars, handelaars en bemiddelaars. Bedrijven die zich in ons land bezighouden met het vervoeren (naar erkende verwerkers), inzamelen, handelen en/of bemiddelen van onder andere bedrijfsafval, dienen verplicht een vermelding op deze lijst te hebben. Naast het aantal liter bepaal je bij die erkende inzamelaar zelf de gewenste ledigingsdagen om jouw bedrijfsafval op te laten halen: 1 keer in de week, 1 keer in de 2 weken, 1 keer in de 4 weken of 1 keer in de 8 weken. Die keuze is afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf en het afval.

Tip 2: Gebruik (circulaire) afvalbakken

Maak het je medewerkers en bezoekers zo makkelijk mogelijk om bedrijfsafval te scheiden. Gebruik de juiste afvalbakken, zo weet iedereen welke restproducten er in welke bak moeten. Denk hierbij aan afvalbakken met een gleuf waar alleen papier doorheen past of afvalbakken met een rondje waar alleen bekers doorheen passen. Met behulp van duidelijke kleuren en pictogrammen, en door op ooghoogte te communiceren wat er wel en wat er niet in mag, zorg je ervoor dat het afval niet “vervuilt”. Zet de (circulaire) afvalbakken op logische plekken. Bij de koffieautomaat en de printer komt over het algemeen veel bedrijfsafval vrij.

Tip 3: werk samen met andere ondernemers

Zoals gezegd zijn bedrijven in Nederland verplicht om hun bedrijfsafval te scheiden en gescheiden af te voeren. Hierdoor rijden in hetzelfde gebied vaak verschillende vuilniswagens die hetzelfde bedrijfsafval ophalen. Door gezamenlijk een contract af te sluiten met zo’n afvalinzamelaar, bespaar je misschien kosten. Samen zorgen jullie immers voor meer bedrijfsaval.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Eigenaar van Het Kantoorkompas

Leave A Reply