5 manieren om een ergonomische kantoorinrichting te financieren

0

Steeds meer ondernemingen kiezen ervoor om hun kantoor ergonomisch in te richten. Dat gaat dan niet alleen over het gebruik van een ergonomisch toetsenbord, maar ook over zit-sta werkplekken en aangepast meubilair. Dit zou het verzuim moeten reduceren en ervoor moeten zorgen dat medewerkers langer inzetbaar zijn. Indirect zal een ergonomische werkplek zichzelf terug weten te verdienen. Maar uiteindelijk dient de investering eerst te worden gemaakt. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de ergonomische kantoorinrichting te financieren. Hieronder zijn er vijf financieringsmethodes toegelicht.

# 1. Eigen vermogen gebruiken

Heb je de financiële ademruimte om zelf in een ergonomische kantoorinrichting te financieren? Dan is dat natuurlijk interessant, omdat je op die manier geen rente hoeft op te hoesten. Is jouw financiële bewegingsmarge eerder beperkt of heb je wel vaker te kampen met cashflowproblemen? Dan doe je het maar beter niet. Fiscaal is het per slot van rekening niet voordeliger aangezien de meubels moeten worden afgeschreven en het fiscaal voordeel in het jaar van de investering vrij beperkt is.

# 2. Ergonomische meubels leasen

Leasing kennen we voornamelijk van zakelijke wagens. Toch wordt het steeds vaker aangewend als financieringsvorm voor meubilair en technische hulpmiddelen. Hierbij is het de leasemaatschappij die de rekening betaalt, waarna de onderneming een maandelijkse rekening ontvangt. De aankoopsom wordt dan gespreid over een langere periode die vaak tot vijf jaar kan oplopen. De facturen zijn gewoon aftrekbaar. Het nadeel is dat je een rente moet betalen en dat er soms ook onderhoudscontracten worden opgedrongen. Op het einde van de rit kan het jou dus meer kosten.

# 3. Zakelijk krediet

Doe je liever geen beroep op een leasingmaatschappij? Dan is zakelijk krediet een minstens even interessant alternatief. Dan mag je het kantoormeubilair gewoon rekenen tot de bezittingen van jouw onderneming. Op fiscaal niveau worden ze vervolgens afgeschreven. Daarnaast betaal je maandelijks een vooraf overeengekomen bedrag aan de kredietverstrekker. Bij de meeste kredietverstrekkers kan je een looptijd van twee tot vier jaar overeenkomen. De betaalde rente zijn fiscaal aftrekbaar en kan je deels recupereren. Door de interessante marktrente is dat echter verwaarloosbaar.

# 4. Maak gebruik van PIN voorschot

Het nadeel van een klassiek zakelijk krediet is dat het onvoldoende rekening houdt met de cijfers van de onderneming. Ook daarvoor bestaan er een aantal alternatieven. Zo zijn er formules waarbij je boetevrij extra kan aflossen. Maar ook dan blijft starheid de regel. Daarom is een PIN voorschot interessanter. Bij een PIN voorschot wordt er automatisch een vooraf afgesproken percentage ingehouden wanneer een klant pint. Hierdoor beweegt de aflossing mee met de omzet. Het nadeel van deze financieringsvorm? Het gaat om kortlopend krediet en is dus enkel geschikt voor het financieren van beperkte ergonomische investeringen.

# 5. Vergoeding van het UWV

Is de ergonomische omslag het gevolg van het aannemen van een WAO- of WIA-werknemer? Dan kan je bij het UWV een vergoeding aanvragen. Het moet wel gaan om noodzakelijke aanpassingen of om de aanschaf van noodzakelijke hulpmiddelen. Bovendien moet het dienstverband op het moment van de aanvraag nog minimaal zes maanden duren.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Leave A Reply