Lichamelijke klachten komen steeds vaker terug op de werkvloer en in veel gevallen kan dit een gevolg zijn van verkeerde kantoormeubelen. Zo zorgt een slechte werkhouding ervoor dat er lichamelijke klachten, zoals nekpijn of rugpijn kunnen ontstaan. Dit kun je voorkomen door de ergonomische kantoormeubelen aan te schaffen. Wanneer u gebruik maakt van ergonomische kantoormeubelen kijkt u naar het welzijn van de medewerkers. Waar moet je op letten bij de aanschaf van dergelijke kantoormeubelen?
Waarom kiezen voor ergonomische kantoormeubelen?
Het kiezen van ergonomische kantoormeubelen heeft diverse voordelen. Allereerst zorgt het ervoor dat je personeel goed kan functioneren. De werkomgeving heeft veel invloed op het welzijn en de productiviteit van jouw medewerkers. Bij een ergonomische kantoorinrichting wordt gelet op hoe je de ruimte kan inrichten met kantoormeubelen die bijdragen aan het welzijn van het personeel. Een hoger welzijn van medewerkers kan het ziekteverzuim verminderen. Daarnaast zorgt het creëren van ergonomische werkplekken ervoor dat je medewerkers beter gemotiveerd zijn en blijven daardoor langer tevreden. Doordat je met de inrichting van de kantoorruimte rekening houdt met de gezondheid en het welzijn van de medewerkers, zal het de productiviteit ten goede komen.
Hoe zorg je voor ergonomische kantoormeubelen?
Een kantoorinrichting voorzien van ergonomische kantoormeubelen verhoogt dus de productiviteit en verlaagt de lichamelijke klachten. Hoe kan je hiervoor zorgen? De eerste stap is het aanschaffen van ergonomische kantoormeubelen. Denk daarbij vooral aan ergonomische bureaustoelen en verstelbare bureaubladen. Het gaat allemaal om de goede zithouding van de medewerkers. Een goede zithouding zorgt ervoor dat medewerkers ontspannen kunnen werken, zonder daar onnodig spieren voor aan te spannen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld kiezen voor zit-sta bureaus, waardoor medewerkers kunnen afwisselen tussen zitten en staan gedurende de werkdag. Ook zorgt een laptop en monitor op ooghoogte ervoor dat medewerkers minder snel last krijgen van nekklachten. Ergonomisch kantoormeubilair voorkomt bijvoorbeeld dat ze in een geforceerde zithouding plaatsnemen tijdens het werk.
Een goede akoestiek
Denk verder ook aan de akoestiek in een ruimte. In een ruimte waar veel mensen bij elkaar zitten, is veel rumoer. Een zakelijk overleg, telefoneren of zelfs een gezelligheidspraatje zorgen voor afleiding en soms zelfs tot irritatie. Een goede akoestiek heeft daarom een positieve invloed op de werksfeer. Het zorgt voor minder stress en ook dat is van invloed op de gezondheid van de medewerkers. Je kan eenvoudig met een paar aanpassingen de akoestiek in een ruimte al aanzienlijk te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het neerzetten van akoestische panelen, akoestische plantenbakken of akoestische platenpotten. Het geluid wordt gedempt waardoor medewerkers zich beter kunnen concentreren en effectiever aan de slag gaan.
Ergonomische kantoormeubelen kopen
Een ergonomisch kantoor biedt veel voordelen, vooral op het gebied van gezondheid en welzijn van het personeel. Daarom is het essentieel hier genoeg aandacht aan te besteden. Op een kantoor wordt veel tijd doorgebracht. Het is dan ook prettig dat je hoge kwaliteit kantoormeubelen hebt. Er is vaak goed nagedacht over de gebruikseisen en het comfort van het kantoormeubilair, waardoor er een kwalitatief hoogstaand product geboden kan worden. Met aandacht voor het design en de toepasbaarheid kun je zorgen voor een prettige werkomgeving.