Als je een eigen bedrijf hebt, zal er zeer waarschijnlijk ook personeel aanwezig zijn. Dat is fijn, jou wordt het werk uit handen genomen. Maar je legt ook een verantwoordelijkheid in handen van je medewerkers. Natuurlijk wil je dat je bedrijf blijft scoren en dat klanten tevreden zijn. Daarom is het belangrijk dat je medewerkers klantgericht communiceren. Maar hoe zorg je dat ze dat doen? Met deze 3 tips zal al je personeel een ster worden in klantgerichte communicatie.
1. Zorg voor een gedegen training
Introduceer je iets nieuws, dan moet je zorgen voor een goede training. Gebruik je nieuwe software? Leer je personeel er dan mee werken. Bij het in gebruik nemen van nieuwe ICT is het gemakkelijk om een handleiding van de fabrikant te krijgen en hun training op maat af te nemen, bijvoorbeeld een Office training wanneer je een nieuw Office-pakket hebt geïnstalleerd. Maar een training klantgericht communiceren is heel wat abstracter. Wat de één goede communicatie vindt, kan de ander wel een vreselijke manier van aanspreken vinden. Zorg daarom dat je een goede trainer vindt met ruime ervaring die jouw personeel de kneepjes van de klantgerichte communicatie bijbrengt.
2. Hou het praktisch
Een training in hoe het beste te communiceren met klanten kan op papier prima klinken, maar uiteindelijk draait het om de praktijk. Zorg dus dat je personeel lekker veel kan oefenen. Rollenspellen zijn daarbij erg belangrijk. Door praktijksituaties in theorie te benaderen, kom je tot de kern, maar pas wanneer de situatie in praktijk wordt doorgenomen, zal blijken waar de pijnpunten liggen. Het is dus belangrijk dat je medewerkers weten wat de theorie achter klantgerichte communicatie is, maar ze zullen dat veelvuldig in de praktijk moeten brengen om het ook succesvol uit te kunnen voeren.
3. Geef iedereen de tijd
Niets zo moeilijk als je manier van praten en doen aan te passen. Dat geldt ook voor je personeel. Zij zullen zich een manier van praten en handelen hebben aan gewend in de communicatie met je klanten. Natuurlijk is het belangrijk dat iedereen uiteindelijk de klantgerichte communicatie als uitgangspunt heeft, maar dat is niet van één op andere dag geregeld. Geef je personeel daarom de tijd om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Ze zullen fouten maken en het zal niet altijd vlekkeloos verlopen, maar uiteindelijk is de praktijk toch de beste leerschool die er is.